Tech

iPhone 7: Der har aldrig været mere på spil for Apple

Salget af iPhones verden over rasler ned, Samsung-aktierne stryger i vejret, og Googles Android tordner frem på markedet.

Artiklens øverste billede
Endnu engang holder investorerne vejret, når Apple den. 7 september lancerer næste telefon i rækken. Foto: Marcio Jose Sanchez.

Den 7. september bliver med al sandsynlighed iPhone 7-dag.

Til ellevilde klapsalver fra ekstatiske fans vil Tim Cook vanen tro gå på scenen og vise verden den nyeste version af it-kæmpen Apples nyeste smartphone.

På samme tid vil investorer verden over - endnu engang inden for kort tid - holde vejret.

Sidste gang var da Apple fremlagde regnskab den 26. juli. Denne gang bliver det til spørgsmålet om, hvordan den nye telefon modtages på markedet.

For efter flere år på tronen er Apples værdi på vej ned, og mere end nogensinde står og falder Apples værdi nu med den næste telefon i rækken.

Konkurrenterne maser sig på, og iPhone-salget går ikke videre godt, selvom mio. af mennesker stadig køber telefoner.

Det skriver nyhedsmediet Business Insider.

Ifølge tal fra analysevirksomheden IDC faldt salget af iPhone med 7,7 pct. i andet kvartal 2016 i forhold til samme periode sidste år. Ja, markedet kan gå op og ned, men der er dermed tale om tredje kvartal i streg, hvor salget falder.

For første gang kan man altså tale om, at Apple sælger færre telefoner på årsbasis.

En tendens, man ligeledes kan aflæse ud af tallene for Apples markedsandel. I andet kvartal var dette tal på 12,9 pct. Et markant fald fra 14,6 pct. samme periode året før.

Og det er et problem for æblekongen, for iPhone er virksomhedens væsentligste indtægtskilde. Falder salget, bløder virksomheden.

Sådan er der jo mange smartphone-producenter, tænker du måske?

Nej, for Apples iPhones er dyre, og de henvender sig derfor ikke til de nye markeder, der springer op overalt på jorden. Europa og USA er mættede markeder uden den store vækst i salgstal for smartphones, hvorimod markeder som Kina er i galopperende fremgang - men her kan Apple ikke følge med konkurrenterne. Overhovedet ikke.

Faktisk har Apple tabt over 30 pct. af sit marked i Kina det seneste år, viser tal fra IDC.

Samme tendens kan aflæses af Gartners opgørelse over udviklingen på det globale smartphonemarked i årets andet kvartal. Googles Android-system tordner frem.

Android er fra andet kvartal sidste år til andet kvartal i år gået fra en markedsandel på 82,2 pct. til 86,2 pct.

Derfor er der mere end nogensinde behov for en revolutionerende ny telefon til Apples klemte marked.

Men den kommer næppe endnu. Den telefon, Apple forventes at lancere, bliver nærmest identisk med iPhone 6s, lyder forventningerne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.