Tech

Chrome-browseren stormer frem på desktoppen - alle andre mister terræn

Udviklingen på desktop-delen af browsermarkedet over det seneste år levner ingen tvivl om, at det er Googles Chrome, der er på fremmarch.

Artiklens øverste billede

Googles Chrome-browser fortsætter den vilde fremmarch som den suverænt mest populære browser på desktop-computere globalt set.

Faktisk er Chrome den eneste af de mest udbredte browsere, der har oplevet fremgang over det seneste år på desktoppen

Det er så til gengæld også en fremgang, der slår en tyk streg under, hvor suveræn Chrome er på markedet.

I Net Applications opgørelse over over udviklingen på desktop-delen af browsermarkedet fra august 2015 til august i år er Chrome gået fra en markedsandel på 29,5 pct. til godt 54 pct.

Læs også på Computerworld: Nu får Flash og Silverlight kniven: Derfor får vi et bedre internet

I samme periode er Internet Explorer globalt set faldet fra 50,5 pct. til 27,4 pct.

Firefox er også gået markant tilbage i markedsandel til nu 7,7 pct., og Safari har haft et mindre fald til nu 4,3 pct.

Kun Microsofts Edge-browser er gået frem over det seneste år (det eneste år, Edge har eksisteret) til nu over fem pct. af markedet ifølge Net Applications. I statistikfirmaet Statcounters tilsvarende opgørelse over udviklingen, er det de samme tendenser, der ses.

Dog er udviklingen lidt mindre dramatisk (formentlig fordi der måles på en lidt anden måde), da Chrome "kun" er gået fra en markedsandel på 56,5 pct. i august sidste år til nu 62,3 pct.

Både Firefox og Internet Explorer er gået tilbage i Statcounters opgørelse til nu henholdsvis 15,3 pct. og 10,7 pct.

Safari er gået et halvt procentppoint frem på desktoppen til nu 4,6 pct. ifølge Statcounter.

Chrome-browseren har i øvrigt en særlig interessant forbindelse til Danmark, da det er Googles udviklingsafdeling i Aarhus, der står bag Chrome-browseren og ikke mindst V8-motoren.

Vi har tidligere besøgt afdelingen i Aarhus for at få hele historien.

Læs artiklen her.

Det er i øvrigt vigtigt at huske på, at browsernes markedsandele ser noget anderledes ud, hvis man inkluderer tablets og smartphones også.

Her ligger Apples Safari på en markant højere markedsandel, da det er browseren i iPad og iPhone, mens eksempelvis Internet Explorer og Firefox stort set ikke fylder noget på de mobile platforme i dag.

Læs også på Computerworld:

Nu får Flash og Silverlight kniven: Derfor får vi et bedre internet

Ingen konkurrenter kan ryste Googles søgemaskine: Derfor slår Google alle de andre

Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.