Tech

Snapchat løfter endelig sløret for den store hemmelighed, alle kendte i forvejen

Snart vil man kunne fotodokumentere sit liv i levende billeder med Snapchats første fysiske produkt.

Artiklens øverste billede

Virksomheden bag den vanvittigt populære app Snapchat, der lader brugerne chatte og dele billeder og film med deres venner, har overrasket teknologibranchen med nyheden om, at den er lige på nippet til at lancere sit første fysiske produkt.

Fredag aften afslørede virksomheden, at den vil sende produktet Spectacles - et sæt højteknologiske solbriller, der kan filme videoklip i bidder af op til 30 sekunder - på gaden allerede i løbet af efteråret.

Brillerne kommer til at koste 130 dollar - svarende til ca. 860 kr. Det fortæller direktør Evan Spiegel til mediet Wall Street Journal.

Selvom Snapchat har forsøgt at vogte over hemmeligheden under udviklingen af brillerne, har rygterne om en konkurrerende model til Google Glass svirret, lige siden Snapchat opkøbte virksomheden Vergence Labs i 2014.

Det kulminerede, da direktør Evan Spiegel blev fotograferet med en prototype af brillerne plantet midt i sit smilende ansigt tidligere i år.

Solbrillerne er designet med en enkelt knap, som man trykker på for at optage sin video. Linsen optager i en vinkel på 115 grader, hvilket ifølge selskabet svarer til en almindelig persons synsfelt. Dermed kan man stort set genskabe sine oplevelser 1:1.

»Da jeg fik optagelsen tilbage og så den, kunne jeg se min egen hukommelse gennem mine egne øjne. Det var utroligt,« siger Evan Spiegel til Wall Street Journal om sit første møde med brillen.

Spiegel omtaler solbrillerne som et stykke legetøj og fortæller, at man i begyndelsen vil rulle produktet ud i et begrænset antal for at finde ud af, hvordan brugerne tager imod det.

Det er nærliggende at sammenligne satsningen med Alphabets produkt Google Glass. Sidstnævnte opnåede aldrig den succes, man havde håbet på, og i fjor satte man en stopper for salget.

Fremtiden ser dog potentielt mere lovende ud for Snapchat, som markedsfører brillerne til knapt en tiendedel af den pris, Google-brillerne kostede, da de først kom på markedet.

Med den nye lancering er Snapchat ved at ændre karakter fra et socialt medie med over 150 mio. daglige brugere - det er i øvrigt næsten 15 mio. flere end Twitter - til en decideret kameravirksomhed. I videoen herunder kan du få den første forsmag på Snapchats satsning i brillebranchen.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.