Facebook indrømmer stor regnefejl over for annoncørerne
Facebook har opdaget, at man i to år har overdrevet, hvor meget video brugerne ser, i sine statistikker.
Når en annoncør overvejer at købe sig til reklame på Facebook, kan hun bl.a. bedømme investeringen ud fra Facebooks egne tal på, hvor meget video brugerne ser, når de surfer på det sociale medie.
Der er dog et problem. De seneste to år har Facebook, der har kæmpet for at få kunderne til at købe mere videoannoncering, pumpet statistikkerne kunstigt op med en regnefejl.
I denne periode har Facebook nemlig ikke talt med, når en bruger kun så en video i tre sekunder eller mindre, skriver selskabet selv i en udtalelse.
Wall Street Journal kunne torsdag berette om fejlen, da reklamebureauet Publicis Media, der i 2015 var ansvarlig for placering af annoncer for ca. 77 mia. dollar for kunder over hele verden, stod frem og fortalte, at Facebook havde henvendt sig til bureauet om problemet.
Ifølge Wall Street Journal blev filmseningen af Facebook opgjort til at være 60 til 80 pct. højere, end tilfældet var.
Fejlen kunne betyde, at kunderne misforstod videoannoncernes præstationer på det sociale medie, og at det ville påvirke deres beslutning om, om de skulle placere pengene hos Facebook eller en konkurrent som Youtube eller Twitter eller bruge dem på tv-reklamer.
Facebook har beregnet den gennemsnitlige varighed af videovisning, således at annoncørerne skulle have en idé om, hvor lang tid brugerne i gennemsnit bruger på at se film. Det har man gjort ved at dividere mængden af set video med det antal personer, der har set dem.
Men fordi man ikke har talt de brugere med, der har stoppet videoerne efter få sekunder, lyder tallene en hel del bedre, end de ser ud i virkeligheden.
»Fejlen er blevet rettet, den har ikke påvirket afregningen, og vi har orienteret vores partnere,« skriver Facebook, der fredag undskyldte over for annoncørerne.