Tech

Facebook indrømmer stor regnefejl over for annoncørerne

Facebook har opdaget, at man i to år har overdrevet, hvor meget video brugerne ser, i sine statistikker.

Artiklens øverste billede
Facebooks stifter, Mark Zuckerberg.

Når en annoncør overvejer at købe sig til reklame på Facebook, kan hun bl.a. bedømme investeringen ud fra Facebooks egne tal på, hvor meget video brugerne ser, når de surfer på det sociale medie.

Der er dog et problem. De seneste to år har Facebook, der har kæmpet for at få kunderne til at købe mere videoannoncering, pumpet statistikkerne kunstigt op med en regnefejl.

I denne periode har Facebook nemlig ikke talt med, når en bruger kun så en video i tre sekunder eller mindre, skriver selskabet selv i en udtalelse.

Wall Street Journal kunne torsdag berette om fejlen, da reklamebureauet Publicis Media, der i 2015 var ansvarlig for placering af annoncer for ca. 77 mia. dollar for kunder over hele verden, stod frem og fortalte, at Facebook havde henvendt sig til bureauet om problemet.

Ifølge Wall Street Journal blev filmseningen af Facebook opgjort til at være 60 til 80 pct. højere, end tilfældet var.

Fejlen kunne betyde, at kunderne misforstod videoannoncernes præstationer på det sociale medie, og at det ville påvirke deres beslutning om, om de skulle placere pengene hos Facebook eller en konkurrent som Youtube eller Twitter eller bruge dem på tv-reklamer.

Facebook har beregnet den gennemsnitlige varighed af videovisning, således at annoncørerne skulle have en idé om, hvor lang tid brugerne i gennemsnit bruger på at se film. Det har man gjort ved at dividere mængden af set video med det antal personer, der har set dem.

Men fordi man ikke har talt de brugere med, der har stoppet videoerne efter få sekunder, lyder tallene en hel del bedre, end de ser ud i virkeligheden.

»Fejlen er blevet rettet, den har ikke påvirket afregningen, og vi har orienteret vores partnere,« skriver Facebook, der fredag undskyldte over for annoncørerne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.