0

Mobilepay går til angreb på Nets med ny betalingsløsning

En ny løsning til abonnementsbetalinger er nu klar til Mobilepay, der allerede har landet de første virksomheder til Betalingsservice-konkurrenten.

MobilePay gør det nu muligt at betale abonnementer med et swipe. Foto: MobilePay

Mobilepay lancerer nu en direkte konkurrent til Nets' Betalingsservice, og kampen om Nets' største forretningsområde er dermed for alvor skudt i gang.

Løsningen heddder Mobilepay Subscriptions, og den gør det muligt at oprette og håndtere abonnementsaftaler og gentagne betalinger med mobilløsningen Mobilepay. De første virksomheder er allerede landet til løsningen, nemlig medievirksomheden JP/Politikens Hus og teleselskabet 3.

Finans beskrev i december 2016, hvordan en række storkunder var klar til at vende Nets' Betalingsservice ryggen, og Mobilepay mærker stor interesse fra virksomhederne.

»Inden sommer regner vi med, at der er fuld adgang for alle virksomheder i Danmark, og vi har allerede en venteliste af virksomheder, der vil være de næste i køen,« siger Mark Wraa-Hansen, adm. direktør i Mobilepay.

Hvis Mobilepay vinder armlægningen med Betalingsservice, vil det gøre ondt på Nets, som tidligere på ugen præsenterede et underskud på en halv milliard kroner i 2016. Danske Bank Markets har tidligere anslået, at Betalingsservice står for 18 pct. af driftsindtjeningen i Nets, svarende til ca. 400 mio. kr. baseret på 2015-tallene.

Med Mobilepays nye løsning kan danskerne blive siddende i sofaen, når et abonnement skal betales eller oprettes. De behøver ikke længere at hente nøglekort for at indtaste NemID eller dankort, hvis ikke man kan huske sine kortoplysninger udenad. Fremover vil betalingerne ske automatisk og kan let administreres direkte i MobilePays app.

Allerede i december 2016 meldte syv storkunder til Betalingsservice sig mere end interesserede i Mobilepays udfordrer inden for abonnementsbetalinger.


Artiklen fortsætter under grafikken



Teleselskabet 3 og medievirksomheden JP/Politikens Hus er altså de første på løsningen, som ifølge Søren Svendsen, digital direktør i JP/Politikens Hus, kan få en stor betydning.

»Vi ønsker løbende at forbedre købsoplevelsen for vores læsere, og denne løsning bidrager til at gøre os mere relevante for vores kunder. Vores kundeservice kan være mere fleksibel, og vi kan hurtigt følge op på kunder, der har stoppet deres betaling. Samlet set forventer vi, at det vil hjælpe os med at fastholde og tiltrække flere kunder,« siger han.

I JP/Politikens Hus vil man i første omgang rulle MobilePay-løsningen ud i Jyllands-Postens Premium og Ekstra Bladet EKSTRA, der er de to mediers digitale abonnementsunivers.

Den nye Mobilepay-løsning giver brugeren fuld kontrol og overblik over sine abonnementsaftaler. Man kan skifte mellem betalingskort og afvise en betaling, før den gennemføres. Samtidig sørger Mobilepay for at validere betalingskort og kommunikere til brugeren, hvis et kort er udløbet og skal skiftes.

Især den automatiske kontrol af betalingskort er glædeligt, da det vil føre til færre afviste og udeblevne betalinger, fortæller Søren Svendsen.

»Det er en indlysende fordel, som gør det mere enkelt for vores kunder og mere sikkert for os i forhold til vores indtjening,« siger han.

Fordele ved MobilePay Subscriptions
  • Automatiske betalinger med MobilePay
  • Fordi kortoplysningerne er gemt i MobilePay, kan man begynde en ny betalingsaftale med et fingerstrøg uden at indtaste kortoplysninger, og når et udløbet kort skal opdateres, kan man gøre det ét sted

  • Abonnementsaftaler kan administreres direkte i MobilePay-appen og giver overblik over abonnementsaftaler samme sted

  • Teknologien sikrer realtidskommunikation, som giver virksomheder mulighed for at agere mere agilt over for kunder og dermed give en bedre kundeoplevelse

  • Virksomheder får betalinger i realtid - det betyder et forbedret cash flow

Kilde: MobilePay

Hos teleselskabet 3 ser man også frem til at tilbyde kunderne en ny måde at betale.

»Den nye Mobilepay-løsning kommer til at tage vores palette af betalingsmuligheder til nye højder. Rigtigt mange af vores kunder er digitale first movers og sætter pris på, at vi ofte kan tilbyde det sidste nye. Det passer os derfor rigtigt godt at være blandt de allerførste til at tilbyde den nemmeste betalingsløsning på markedet i app’en, som mange har på favoritlisten i forvejen,« siger David Elsass, direktør for privatmarkedet i 3.

Virksomheder kan oprette sig til at benytte Mobilepay Subscriptions, mens brugen af løsningen vil være fra 1 til 2,75 kr. pr. transaktion. Fra Mobilepays side vil det være gratis for Mobilepay-brugere.

BRANCHENYT
Læs også