Tech

Nu vil Google automatisk blokere for irriterende reklamer i Chrome-browseren

Fra næste år vil Chrome-browseren ikke vise alle reklamer, men skjule dem, der er for påtrængende. Det åbner for en lavine af konkurrencespørgsmål.

Foto: Mark Lennihan/AP

Det lyder umiddelbart sympatisk: Internetbrugerne er trætte af reklamer, der skjuler indholdet på en side og skal klikkes væk, eller lader folk vente med en nedtælling, før de kan se siden. Så fra 2018 vil Googles browser Chrome automatisk blokere for den slags. Det skriver Google i et blogindlæg.

Men udmeldingen fra Google har rejst en bølge af kritik. Udover at stå bag verdens mest populære browser lever Google nemlig også af selv at sælge reklamer på nettet. Alt fra bannerreklamer, reklamer i søgemaskinen og videoreklamer på Youtube,  hvor man skal – ja – vente på i fem sekunder, før man kan se indholdet.

Chrome bliver brugt af over halvdelen af verdens internetbrugere og er dermed over tre gange så populær som den nærmeste konkurrent, Safari. Dermed kan Google sætte dagsordenen for hvordan reklamer må se ud på internettet, omend opgaven med mere præcist at beslutte, hvor linjen skal trækkes, er lagt ud til et samarbejde mellem internet- og mediebranchen.

For aviser og andre medier er der nemlig store beløb på spil. Mange medier benytter sig i dag af de 'tricks', som Google har meldt ud fremover bliver forbudt i Chrome, skriver Fortune.

Men de mere og mere aggressive reklamer, drevet af økonomiske problemer i store dele af mediebranchen, har en bagside. Brugen af såkaldte adblockers er nemlig steget kraftigt, og dermed bliver næsten alle reklamer blokeret, hvilket giver endnu færre penge til medierne. Ifølge en rapport fra firmaet Pagefair er det nu mere end hver tiende af alle verdens internetbrugere, som har installeret en adblocker i deres browser. I Danmark er det ifølge DR Medieforskning omkring hver tredje, der aktivt fjerner reklamer.

Løsningen er altså – ifølge Google – at fjerne de mest påtrængende reklamer som standard i browseren. Men spørgsmålet er så, om det koncept kan blive godkendt af konkurrencemyndighederne. Dermed kan Google nemlig i høj grad styre spillereglerne for reklamer på nettet og give sig selv fordele, lyder kritikken.

BRANCHENYT
Læs også