Tech
0

Google brugte Twitter til at opspore russiske annoncer

Amerikansk medie afslører, at Google har fundet beviser på russiske annoncer, som skulle præge valget af ny præsident i USA

Ifølge Washington Post har russere brugt bl.a. Youtube til at indrykke annoncer i et forsøg på at præge valget i USA. Arkivfoto: AP Photo/Richard Vogel

It- og mediegiganten Google har angiveligt nu opdaget beviser for, at russiske interesser skulle have brugt dets platforme til forsøg på at påvirke det amerikanske valg i 2016.

Afsløringen fremgår af en artikel i Washington Post mandag baseret på en række kilder. Det fremhæves, at annoncer med budskaber i valgkampen blev købt på en række af Googles tjenester – Youtube, Google-søgning og Gmail.

Dermed er faktisk de to største medieplatforme, Google og Facebook, nu ifølge avisen blevet del af den igangværende efterforskning af mulig russisk indblanding i det amerikanske valg.

Facebook har tidligere konstateret, at konti tilknyttet til en såkaldt russisk ”trollfabrik” havde brugt omkring 100.000 dollars på ca. 3.000 annoncer. De nåede angiveligt ud til 10 mio. amerikanere.

Ifølge Washington Post har Googles afsløring ikke tilknytning til de samme folk, der stod bag annoncerne på Facebook.

Både Google og Facebook har ellers tidligere afvist, at deres platforme skulle være brugt som led i påvirkning af valget. Men ifølge Washington Post har Google indledt undersøgelsen efter pres fra den amerikanske kongres.

Og ifølge avisens kilder har efterforskningen vist, at der er etableret et større net for at skjule annoncernes bagmænd. Men det er lykkedes Google at efterspore dem via Twitter – og knytte russiske Twitter-konti til de, som havde købte Google-annoncerne.

Google har ikke ønsket at udtale sig til Washington Post om avisens oplysninger.

BRANCHENYT
Læs også