Weekend
0

Den lille Audi er på vej ud af nichen og gnaver sig ind i Polo-klassen

Den nye generation af Audi A1 er vokset og er stadig køreglad, mens den eksklusive miniklassebil har fået kant og en langt mere selvstændig attitude.

Der er klare designtråde til Ur-Quattro-modellerne i den nye Audi A1. Det gælder f.eks. de tværliggende luftindtag i kølerhjelmen. Foto: Audi

Du kender det måske; du falder over en smart skjorte, som rammer trenden spot on. Men når du kommer hjem, opdager du, at det er en slim fit, som strammer mere, end godt er, mens det viser sig, at du må ud og købe dyrt tilbehør og accessoires for at gøre det smarte look fuldendt.

Sådan har det været med første generation af miniklassemodellen Audi A1, der altid har været både stilren og kontant sportslig, men som også var dyr og med minimal kabineplads.

Her er der nu rettet op på flere fronter i den helt nye generation af A1, som både er vokset mellem akslerne og har fået mere højde indendørs, mens den selv i grundmodellerne byder på mere X-faktor.

Det skarpe vejgreb glimter også stadig, mens der er mindre gocart og mere balance i modellen, hvor mærkets nye designer, Marc Lichte, har rendyrket Audis forhistorie i linjerne, som har klare tråde til de første Ur-Quattro-modeller fra 80’erne.

Audi A1 Sportback Advance 30 TFSI
Pris: Ukendt
Grøn ejerafgift, halvårlig: 580 kr.
CO2 per km: 111 g
Brændstofforbrug: 20,4 km/l
Motor: Benzinmotor på 1,0 liter.
Effekt: 116 hk
Ydelse: 200 Nm/2.000-3.500 omdr.
0-100 km/t.: 9,5 sek.
Topfart: 203 km/t.
L/B/H: 4,03/1,74/1,41 meter

Det står klart ved den internationale præsentation af A1’eren, som foregår i spanske Malaga, hvor vi kører den nye model med både den trecylindrede 1,0 liters TFSI-motor på 115 hk og den større firecylindrede 1,5 TFSI-motor på 150 hk, som begge er glimrende og letløbende.

Den danske importør har dog endnu ikke priserne klar for modellen, som lander herhjemme lige efter nytår.

Ur-Quattro

Et hurtigt blik afslører, at alt er ændret på den anden generation af A1, som afløser forgængeren fra 2010. Det gælder også fremtoningen i modellen, som med sine potensbulede skærme og front med en enorm kølergrill og de tre smalle Quattro-slidser i spidsen af motorhjelmen er langt mere maskulin end dens mere underspillede forgænger. Audi har tidligere måttet høre for, at modellerne op gennem programmet har lignet hinanden for meget. Men det har Marc Lichte gjort noget ved med den nye designstil, vi også har set med A6, A7 og A8, og som slår virkelig igennem i miniklassen. Samtidig er der lagt yderligere distance til koncernfætrene VW Polo, Seat Ibiza og Skoda Fabia, der fører sig frem som allrounderen, den let sportslige og den fornuftige, mens A1 altså er den stilige og pågående.

Platformen deles med den nye Polo, og A1 er nu vokset fem cm mellem akslerne, så den nu måler 4,03 meter i længden, mens der er blevet mere hovedhøjde, og bagagerummet er også vokset med 65 liter og lander nu på 335 af slagsen. Samtidig er den tredørs model helt ude af programmet, så A1 nu kun kan fås med fem døre, hvilket er fornuftigt. Bagsædepladsen har i hvert fald fået et så klart løft, at bilen er ligeså rummelig som de bedste i miniklassen.

Motorprogram
A1 25 TFSI: 1.0 TFSI med 95 hk og 175 Nm
A1 30 TFSI: 1.0 TFSI med 116 hk og 200 Nm
A1 35 TFSI: 1.5 TFSI COD med 150 hk og 250 Nm
A1 40 TFSI: 2.0 TFSI med 200 hk og 320 Nm

På vejen oplever du en bil, som byder på en uset balance for en bil i miniklassen, hvor A1’eren ikke alene ligger klippefast på asfalten, men også suger huller og glatter vejen ud med stor selvfølgelighed. Du har ikke den mere kontante fornemmelse af styretøj og kontakt med vejen, som den mindre forgænger bød på. Men når du går til makronerne, er der ingen tvivl om, at den nye generation har samme bid i vejen. En Mini opleves dog umiddelbart mere direkte og mekanisk. Men det må komme an på en test på danske veje.

Motorprogrammet spænder fra den trecylindrede 1,0 liters motor på 95 hk til en kommende sportslig sag på 200 hk, og hvor du kan supplere med S-Tronic automatgearkasser på seks eller syv trin. Her ligger den 116 hk-version lige en cru over, og den har de kræfter, som skal til for at gøre køreoplevelsen fuldkommen, og klarer 20,4 km/l. Den er også interessant med danske briller – alt efter prisen. Momentet på 200 Nm, som sætter ind fra 2.000 omdr., er tilstrækkeligt for de fleste og rækker til de fleste overhalinger, selv om du på motorvej skal være indstillet på at bruge gearene mere. Her er den 150 hk-version en motor, der kører overlegent igennem. Men du skal lige vænne dig til den nye modelterminologi, hvor de to motoriseringer, vi kørte, hedder A1 30 TFSI og A35 TFSI.

Futuristisk udsigt

Bag rattet har du udsigt til et futuristisk instrumentbord med flere lag af flader, der nærmest er foldet som restaurantservietter i et sort glas-look. Det omkranser en centralt placeret storskærm, der som udgangspunkt er på otte tommer, men som i testbilen, der er bestykket med en række udstyrspakker, er opgraderet til koncernens hurtigvirkende 10 tommers kant til kant-skærm. Det opleves med testbilernes trim mere eksklusivt og premium-agtigt end i forgængeren. Dørsiderne har dog hård plast, som virker noget billig.

Udgangspunktet er de tre nye udstyrslinjer Sportback, A1 Sportback Advanced og A1 Sportback S-line, som kan opgraderes med en række pakker, som er henholdsvis udendørs og indendørs trimpakker, som så kan kombineres på forskellige måder.

Det står foreløbig fast, at standardudstyret omfatter en enklere digital instrumentering med 10,2 tommers skærm samt nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vognbaneassistent og almindelig fartpilot.

Til gengæld er listen over muligt ekstraudstyr lang som julemandens ønskeseddel. Den omfatter bl.a. full LED-forlygter med dynamiske flyvinger, todelte LED-baglygter, virtual cockpit, B&O-system med 3D-lyd, ambient-belysning med 30 forskellige farver, adaptiv fartpilot med stop/go samt også strammere sportsundervogn og en adaptiv undervogn med indstillelige støddæmpere.

De specielle udstyrspakker er bl.a. dynamikpakken ”Basis”, der kan fås til selv den mindste 95 hk-version, og som omfatter sportsundervogn, røde bremsesadler og større bremseskiver. Til de større motorer hedder dynamikpakken ”Performance”, der også omfatter røde bremsesadler og større bremseskiver ud over undervogn med justerbare støddæmpere, en lydbooster til udstødningen og Audi Drive Select.

Konklusion

Med den nye A1 bevæger Audi sig fra en niche på markedet og ind på den mere brede bane, mens den samtidig bliver mere eksklusiv. Det er noget af et kunststykke. A1’eren har fået løftet premium-overliggeren, men er samtidig mere maskulin og ikke mindst mere praktisk.

Fra at være en bil, som appellerede til dem, der måske have en mini i tankerne, kan den nye A1 i lige så høj grad være et bud til dem, der f.eks. har kig på en veludstyret VW Polo. Miniklassen vokser nemlig i disse år. Det hele handler dog i sidste ende om, hvad de danske priser ender på.

JP var inviteret til Malaga af Audi.
FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også