Weekend
0

Italienerne varmer op til verdens hurtigste elektriske gadebil

Pininfarina Battista med 1.900 hk bliver den hidtil kraftigste italienske bil og hurtigste elbil til gadebrug.

Den ekstreme elektriske sportsvogn leverer hele 1.900 hk, men klarer alligevel 450 km på en opladning. Foto: Pininfarina Bilen i kulfiber og aluminium flytter sig fra 0-100 km/t. på 2,0 sek. Foto: Pininfarina Pininfarina Battista bliver kun produceret i 150 eksemplarer. Men prisen er også høj. Foto: Pininfarina

Elbilerne er kommet fra lømmelalderen og ind i den mere voksne verden. Det er den ekstremt luksuriøse og hurtige Pininfarina Battista et klart eksempel på.

Den elektriske hyperbil, som leverer hele 1.900 hk, klarer 0-100 km/t. på 2,0 sek., har en topfart på 350 km/t. og en rækkevidde på 450 km, er nemlig meget tæt på at blive lanceret. Det sker i 2020, hvor der kommer 150 eksemplarer på gaden. Med en pris på angiveligt mindst 17 mio. kr. før danske afgifter bliver den en sjælden fugl.

Tunge spillere bag

Den ekstreme bil er endnu en i strømmen af voldsomt kostbare køretøjer, der ser ud til at fortsætte. Og der er angiveligt købere til de mange eksotiske fugle. I hvert fald oplyser Pininfarina, at 40 pct. af produktionen er afsat. Det er dog heller ikke hvem som helst, som står bag den nye bil.

Det hæderkronede italienske designhus har allieret sig med den kroatiske elbil-ekspertspecialist Rimac, der allerede for flere år siden var fremme med ekstreme elbiler som Rimac II, som Battista skulle indeholde op mod halvdelen af komponenterne fra, og i dag leverer high performance-eldele til bl.a. den kommende vilde Aston Martin Valkyrie og Jaguar E-Type Zero.

Der er også penge bagved. Det indiske bilmogul-firma Mahindra & Mahindra ejer nemlig en kontrollerende andel af Pininfarina.

Avanceret konstruktion

Linjerne er selvfølgelig et kapitel for sig selv. Med sommerfugledøre, der folder sig ud, og en bagende med frit svævende spoilerdel taler den afdeling for sig selv. Med interiøret følger også personligt designede kufferter.

Bilen er bygget af kulfiber og aluminium og holdes på vejen med hjul på 21 tommer. Præstationer og køreoplevelse kan fintunes med fem køreprogrammer, og bilen bringes til standsning med bremser, der omfatter keramiske skiver på 39 cm.

Rattet er selvfølgelig også af kulfiber, mens føreren orienterer sig på to storskærme og er omgivet af læder.

Kraften består af en batteripakke på 120 kWh.

Den nye hyper-elbil skal produceres i norditalienske Cambiano. Navnet er også noget helt specielt. Grundlæggeren af Pininfarina hed Battista Pininfarina, altså det modsatte af Pininfarina Battista. Så ringen er sluttet.

BRANCHENYT
Læs også