Weekend
0

Lynhurtige Audi S-modeller med elektrisk kompressor

De nye Audi S6- og S7-modeller lanceres med V6-TDI-motorer, som spiller sammen med en 48 volts drevet kompressor og kan bestykkes med luftundervogn og firehjulsstyring.

De kraftige og avancerede S6-modeller er udstyret med en elektrisk kompressor, som giver en acceleration 0-100 km/t. på helt ned til på 5,0 sek. Foto: Audi De sportslige topmodeller har mulighed for firehjulsstyring og et avanceret hybridsystem, som betyder, at stop/start kan bruges ved hastigheder under 22 km/t. Foto: Audi Interiøret omfatter bl.a. Audis virtuelle cockpit med instrumentering i en skærm på 12,3 tommer. Foto: Audi

Det kræver nærmest en ingeniørgrad at forstå de tekniske udredninger omkring de nye avancerede S6- og S7-topmodeller fra Audi, som netop er offentliggjort. Men den praktiske køreoplevelse burde være til at forstå. Ifølge Audi leverer V6-TDI-motorerne på 349 hk i de store sportslige modeller nemlig trækkraft fra første fløjt ved hjælp af en elektrisk kompressor, som er drevet af et 48 volts net, mens et bjørnemoment på hele 700 Nm er konstant til stede ved 2.500-3.100 omdrejninger.

Den elektrisk drevne kompressor minder om en konventionel turbolader, og den er monteret i indsugningsluftføringen bag ladeluftkøleren direkte på motoren. Men den kan reagere meget hurtigere, fordi den ikke er afhængig af omdrejningstallet.

Det betyder ifølge Audi, at teknologien i hverdagen sparer mange nedgearinger i gearkassen og holder dermed omdrejningstallet lavt og fjerner turbotøven, som det kendes fra en almindelig udstødningsturbolader.

Hurtigløber

Den elektrisk drevne kompressor giver V6-TDI-motoren i S6 Limousine en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 5,0 sek., mens det tager 5,1 sek. i S6 Avant og S7 Sportback. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. i modellen, hvor kræfterne overføres med en ottetrins Tiptronic-automatgearkasse.

Baghjul kan styre med

De, der vil mere, kan opgradere med dynamisk firehjulsstyring. Det betyder, at baghjulene kan dreje modsat forhjulene med en vinkel på op til fem grader ved hastigheder på op til 60 km/t. Ved over 60 km/t. medstyrer de op til to grader i samme retning som forhjulene. Derfor byder S-modellerne på markant mere manøvredygtighed ved lave hastigheder og mere kørselsstabilitet ved høje hastigheder og ved vognbaneskift.

S-undervognen er 10-20 mm lavere end de andre A6-modeller og man kan tilkøbe luftundervogn med justerbar indstilling i tre højder.

S-modellerne kan kendes på en mere aerodynamisk front, spoilere, diffusere samt detaljer i mørkt krom og aluminium. Udstyret omfatter også 20 tommer fælge i S-design og infotainmentsystemet MMI Navigation plus inklusive Audi virtual cockpit med 12,3 tommer skærm. Desuden er der alcantara-betrukne sportssæder i S6 og supersportssæder i S7 og firezonet komfortklimaanlæg. Modellerne lander herhjemme i løbet af sommeren.

Priserne kendes endnu ikke.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også