Weekend

Derfor kører din nye bil – tilsyneladende – meget kortere på literen

Ny beregningsmåde giver et mere realistisk billede af bilens brændstofforbrug. Tallene for mange modeller overrasker, men der er en forklaring.

Peugeot 208 HDI med 100 hk er en af de biler, som falder voldsomt i det teoriske brændstofforbrug efter den nye norm. Den går fra de oprindelige 33,3 km/l til 23,8 km/l. Foto: Jens Overgaard VW Take Up med 60 hk er faldet fra 24,4 km/l til 19,6 km/l. Foto: VW En helt ny model som Ford Focus Titanium med 125 hk er faldet fra 20,8 km/l til 17,2-17,5 km/l. Foto: Jens Overgaard

Det er blevet lettere at gennemskue, hvor langt din bil kører på literen. Fra årsskiftet har bilimportørerne nemlig skullet opgive brændstofforbruget efter den nye og mere retvisende WLTP-norm, der afløser den gamle NEDC-norm. Det kan især ses på mikrobilerne eller større biler med dieselmotor, som på papiret er faldet drastisk og helt op til 30 pct. Men bare rolig, bilerne kører det samme som før, og efter at den bebudede afgiftsforhøjelse blev afblæst, er der heller ikke udsigt til voldsomme prisstigninger.

Der er dog stor forskel i ændringerne i de forskellige bilmærker og brændstoftyper. Således klarer en VW Take Up med 60 hk, der tidligere kørte 24,4 km/l efter den oprindelige NEDC-norm, nu 19,6 km/l – altså 4,8 km/l – mens en Peugeot 208 med 100 hk diesel falder fra 33,3 km/l til 23,8 km/l, hvilket svarer til 9,5 km/l. Til sammenligning falder en VW Golf hatchback med en 1,6 liters dieselmotor på 115 hk fra 24,4 km/l til 20,2 km/l, som er 4,2 km/l...

BRANCHENYT
Læs også