Weekend
BREAKING

Bliv klædt på til årets Tour de France: Her er de største favoritter, de vigtigste etaper og de mest spændende ting at holde øje med

Lørdag begynder Tour de France for 106. gang, når rytterne ruller ud på 1. etape i Bruxelles. Det er bl.a. med en dansk favorit i feltet, der skal forbi et legendarisk bjerg.

Jakob Fuglsang under holdpræsentationen inden årets Tour de France, hvor danskeren er blevet spået gode chancer for et topresultat.
Foto: Reuters/Gonzalo Fuentes

Cykel-aficionados og andet godtfolk har ventet utålmodigt, siden rytterne tonsede ind over målstregen foran den larmende menneskemængde på Champs Elysees for et år siden. Nu sker det endelig – Tour de France begynder igen.

Jyllands-Posten giver dig overblikket over favoritterne, de afgørende etaper og de vigtigste temaer at holde øje med inden årets første etape, der sætter det tre uger lange etapeløb i gang.

Favoritterne

Geraint Thomas, Team Ineos: Den forsvarende mester slipper for at skulle duellere med holdkammeraten Chris Froome samt Team Sunwebs Tom Dumoulin, der var britens nærmeste konkurrenter i fjor. Nu er spørgsmålet imidlertid, om den 33-årige rytter kan leve op til favoritværdigheden, efter at han tidligere har haft rollen som outsider og løjtnant for Chris Froome. Præstationerne i denne sæson har ikke været frygtindgydende, da han stadig har sin første sejr til gode. Senest styrtede Geraint Thomas i Schweiz Rundt, som han skulle have brugt som en vigtig opladning til Tour de France.

Egan Bernal, Team Ineos: Han skulle egentlig have satset på Giro d’Italia i år, men to styrt har i stedet givet den 22-årige Team Ineos-rytter en vigtig rolle i Tour de France. Først styrtede colombianeren selv og måtte melde afbud til Giroen, hvorefter Chris Froome styrtede under Criterium du Dauphine. Egan Bernals store potentiale blev understreget i Schweiz Rundt, som han vandt, ligesom han triumferede i årets Paris-Nice. I fjor blev han nummer to i Tour de France-ungdomskonkurrencen, ligesom han undervejs viste sin råstyrke og vedholdenhed på de hårde bjergetaper.

Jakob Fuglsang, Astana: Det er ikke kun i Danmark, der bliver talt om Jakob Fuglsangs chancer efter et forår, hvor den 34-årige Astana-rytter har vundet prestigefyldte løb som Liége-Bastogne-Liége og Criterium du Dauphine. Det eneste spørgsmålstegn er udholdenheden i et tre ugers etapeløb, der tidligere har voldt danskeren problemer – senest i fjor, hvor den svigtende form blev forklaret med et fejlagtigt sats på et nyt kosttilskud. Et formidabelt forår og flere fraværende favoritter har givet Jakob Fuglsang rollen som en fremtrædende podiekandidat.

Øvrige favoritter: Nairo Quintana (Movistar), Thibaut Pinot (FDJ) Steven Kruijswijk (Jumbo-Vista), Adam Yates (Mitchelton-Scott) og Romain Bardet (Ag2r).

Få et overblik over alle Tour-holdene her:

Tre afgørende etaper

2. etape: Bruxelles til Bruxelles: Der kan opstå store tidsforskelle mellem favoritterne, når rytterne allerede på årets anden etape ruller ud til årets holdtidskørsel. Jakob Fuglsang og Astana har typisk haft problemer på distancen, mens Team Ineos med den tidligere VM- og OL-vinder i banecykling Geraint Thomas kan få en vigtig fordel inden resten af løbet.

14. etape: Tarbes til Col du Tourmalet: Den 117 km lange etape ender på et af Tour de Frances mest mytiske og sagnomspundne bjerge, der ofte er med i løbet, men sjældent lægger asfalt til målstregen. Det sker dog i år, ligesom det gjorde i 1958 og senest i 2010, hvor der blev udkæmpet en afgørende, tæt duel mellem Alberto Contador og Andy Schleck.

20. etape: Albertville til Val Thorens: Løbets næstsidste etape afslutter tre dage i Alperne og vil være den sidste chance for at sætte et angreb ind og vinde Tour de France. 60 af etapens 141 kilometer vil foregå opad bl.a. Cormet de Roselend og Cote de Longefoy, indtil det hele slutter op ad Val Thorens.

Få overblikket over alle 21 etaper her:

Tre ting at holde øje med

Bliver Team Ineos’ dominans brudt?

Det britiske storhold har vundet Tour de France seks af de seneste syv gange, og også denne gang stiller holdet op med to af de største favoritter på holdet. Begge er dog mere ubeskrevne som favoritter end Chris Froome, der har vundet løbet fire gange. Nu er det op til Geraint Thomas at udfylde den absolutte favoritrolle, mens Egan Bernal skal tage yderligere et skridt op efter sin 15.-plads i fjor.

Vil Tour-arrangøren få held med at skabe et mere åbent løb?

Syv gange skal rytterne forcere en stigning på over 2.000 højdemeter, mens antallet af enkeltstartskilometer er blevet indskrænket til i alt 54 kilometer. Det er blot et af Tour-arrangøren ASO’s forsøg på at skabe et uforudsigeligt løb, ligesom holdtidsløbet og flere kuperede etaper med én decideret bjergetape i løbets første uge skal skabe et tidligt kaos. Tidligere har ASO forsøgt at skabe kortere etaper for at animere rytterne til at angribe fra begyndelsen eller indlagt brostensstykker, uden at det har skabt de helt store forskelle. Allerede nu virker løbet dog mere åbent end nogensinde før på grund af Chris Froome og Tom Dumoulins afbud.

Vil der komme en dansk etapesejr for andet år i træk?

For første gang siden 2009 vandt en dansker en Tour de France-etape, da Magnus Cort kom brølende ind over målstregen på 15. etape i 2018. Siden har både han og flere andre danske ryttere vist deres potentiale med etapesejre i Paris-Nice (Cort) og Tour of California (Kasper Asgreen) samt en andenplads i Flandern Rundt (Asgreen) og Jakob Fuglsangs lange sejrsmarch. Det giver et berettiget håb om at se en dansk etapesejr for andet år i træk. En rytter som Michael Valgren (Dimension Data) vil forsøge at revanchere et skuffende forår. Og så er der Michael Mørkøv (Deceuninck-Quick-Step), Mads Würtz Schmidt (Katusha), Lars Bak (Dimension Data), Søren Kragh Andersen (Sunweb) og Christopher Juul-Jensen (Mitchelton-Scott) , der er med til at sætte ny rekord for antallet af danskere til en udgave af Tour de France.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også