Weekend

Renault Clio er tilbage på banen

Snart er femte generation af Renault Clio i Danmark. Bilen er helstøbt, godt formgivet, og udstyret tæt på at matche klassens bedste.

Formgivningen af den nye Clio er en nænsom videreudvikling af designsproget fra 2013. Godt, at Renault ikke ændrer for meget på noget, der har været en succes helt fra begyndelsen. Foto: Renault  Clio kører velafstemt, og benzinmotoren på 100 hk vil række for de fleste. Foto: Renault Interiøret og den oplevede kvalitet har taget et kvantespring. Nu er Clio helt forrest i feltet med store højopløste skærme og fin finish. Den nye, opretstående skærm er knivskarp. Foto: Renault Clio byder på et bagagerum, som er vokset pænt fra 300 liter til 391 liter. Foto: Renault

Evora

Detaljerne tæller. Den gamle talemåde får nyt liv, da jeg tager livtag med den nye Renault Clio ved den internationale præsentation i Portugal. Det handler om lyden af dørene. For jeg tager mig selv i gentagne gange at åbne og lukke alle døre i den femdørs Renault Clio, jeg netop har kørt to timer i. Jeg kan ikke helt forklare, hvorfor jeg gør det. Men lyden af en smækkende bildør er noget af det, der siger meget om en ny bil. Når det gælder femte generation af Renault Clio, er det stort set kun lyden af døre og bagklap, der skuffer ved det første møde. Resten af bilen vokser i min bevidsthed, jo længere tid jeg tilbringer sammen med den. Men dørene lyder af alle fordommene omkring franske biler – med alt, hvad deraf følger af middelmådig teknik og småfejl i endeløse baner...

BRANCHENYT
Læs også