Weekend

Voksen brintlimousine fra Toyota

Med anden generation af Toyota Mirai forvandler brintbilmodellen sig fra en futuristisk designet hatchback til en storladen sedan.

Den nye Toyota Mirai er en storladen bil, der måler næsten fem meter i længden og har en akselafstand på 2,92 meter. Foto: Toyota Den store Mirai klarer 650 km på en tankfuld brint. Det er 150 km længere end den nuværende model. Foto: Toyota Instrumenteringen er centreret omkring en stor skærm på 12,3 tommer. Her i en højrestyret version. Foto: Toyota

Det skal for alvor være slut med brintbiler, der ligner halve rumskibe. Det er signalet fra Toyota, der totalt skifter hest fra første til anden generation af brintbilen Mirai. Mens den første model fra 2014 nærmest er en slags femdørs hatchback, er den nye en fullsize coupéagtig limousine, der med sine næsten fem meter matcher en Audi A6. Den kan ligesom elbilpioneren Tesla Model S styles som luksusbil, men f. eks. også udføre praktiske opgaver som taxi. Der er ingen tvivl, om at Toyota håber på at bane vejen for brintbilerne med den nye Mirai, lige som Tesla har gjort det med Model S for elbilerne.

Det understreges af rækkevidden på en tankfuld for den baghjulstrukne model, der er hele 650 km mod 500 km i den gamle model. Det skyldes en bedre udnyttelse af brændselscellerne og større brinttanke.

Mirai er omsluttet af et karrosseri med en lav hoftelinje og står på 20 tommer fælge. Inden døre er der skabt en kabine, der skal fremstå enkel, og hvor det centrale punkt er en berøringsskærm på 12,3 tommer. I den nye model er der plads til fem i modsætning til de fire, der kan være i den nuværende model.

Bilen først

Hos Toyota uddyber chefudvikler Yoshikazu Tanaka, hvad tankerne bag den nye Mirai er.

»Jeg ønsker, at kunderne siger, at de vælger Mirai – ikke kun fordi det er en brintbil, men fordi de ganske enkelt bare ville have den bil – og så er det tilfældigvis bare en brintbil,« siger Yoshikazu Tanaka.

»Vi har nået vores mål om at bygge en bil, som kunderne vil køre i hele tiden, en bil, der har et attraktivt design, der taler til følelserne, og som har lige præcis de dynamiske præstationer, der kan få folk til at smile,« siger han.

Rent praktisk fungerer en brintbil, ved at der ker en proces i en brændselscelle, der omdanner brinten til elektricitet, som leverer strøm til et batteri og driver en eller flere elmotorer, så der et stykke hen ad vejen er tale om en elbil. Udstødningen er ren vanddamp i bilen, der kan tankes op på få minutter. Det sker i dag til priser, som matcher konventionelt brændstof, men altså er væsentligt renere. Der findes dog foreløbig kun få tankstationer, hvor der herhjemme er en halv snes stykker.

Der er på verdensplan solgt omkring 10.000 stk. Mirai siden introduktionen, heriblandt 22 i Danmark, der var et af de fem første lande i verden til at introducere Mirai.

Markedet vokser

Der er ganske få bilproducenter, som bygger brintbiler. Det gælder Hyundai, der efter iX35 i år har lanceret den ganske velkørende Nexo.

Honda har haft den futuristiske Insight brintbil på programmet i anden generation siden 2009. Det bliver interessant, om den ligesom Mirai bliver mere voksen og kommer i en mere anvendelig version.

Der er ingen tvivl om, at tiden er blevet mere moden til brintbiler. På trods af at kravene til lavere CO2-udledning strammes, og der lanceres mange nye elbiler i de kommende år, er der nemlig udsigt til lange leveringstider og kø ved ladestanderne. Det åbner markedet for alternativer.

Danmark og brintbiler
Honda, Hyundai og Toyota har sammen med brintbranchen bragt Danmark i front som et foregangsland inden for brint. Der findes en halv snes brint-tankstationer herhjemme.

Den nye Mirai vises på det kommende motorshow i Tokyo. Den lanceres til næste år i Japan som det første marked, mens Nordamerika og Europa følger efter.

Den nuværende Toyota Mirai koster omkring 600.000 kr. Der foreligger ikke oplysninger om flere detaljer som f.eks. ydelse eller priser på den nye Mirai.

Lyt også til Jyllands-Postens podcast Bilradio:

Listen to "4: Bilmærke får comeback i Danmark - vil give Audi, BMW og Mercedes kamp til stregen" on Spreaker. Listen to "Undskyld, Renault, hvad har I gang i? Det er en no-go" on Spreaker. Listen to "2: Undgå de mest populære biler og få meget mere for pengene" on Spreaker. Listen to "1: Hvilken bil bliver Årets Bil 2020?" on Spreaker.
Læs også