Weekend

Audi klar med A6 som plug-in hybrid

Den nye Audi A6 plug-in hybrid med 367 hk, firehjulstræk og en elektrisk rækkevidde på 53 km er den seneste i rækken af nye opladningshybrider fra mærket.

Den firehjulstrukne Audi A6 55 TFSI e Quattro klarer 53 km på ren strøm. Batteriet er to og en halv time om at lade op fra tomt til fuldt. Foto: Audi Den store plug-in hybrid har en systemydelse på 367 hk og klarer 0-100 km/t. på 5,6 sek. Foto: Audi Bilens energiforbrug optimeres sammen med ruten i navigationsanlægget, så den kan køre på el, friløb eller motordrift alt efter forholdene. Foto: Audi


Der er lagt op til firehjulstræk og masser af moment, når Audi snart lancerer A6 som opladningshybrid. Den store model følger en stribe nye plug-in hybrider fra mærket med de fire ringe. Audi søsætter nemlig fem nye modeller, hvor en benzin- og elmotor spiller sammen, og som kan lades op i elnettet, her i løbet af 2019.

Modellen i A6-rækken hedder A6 55 TFSI e Quattro. Her fungerer en 2,0 liter TFSI-benzinmotor på 252 hk sammen med en elmotor på 105 kW og Quattro-firehjulstrækket. Det giver en samlet effekt på 367 hk, mens bilen kan køre 53 km på ren strøm. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 5,6 sek., mens topfarten er 250 km/t.

Her er ikke alene kræfter til acceleration og overhalinger, men også flere muskler at sætte i gang med. Det maksimale systemmoment på hele 500 Nm hentes således allerede ved 1.250 omdr./min. Rækkevidden sikres via et batteri på 14,1 kWh, som er integreret under bagagerumsbunden, og som fodrer elmotoren.

Intelligent navigation

Undervejs kan føreren vælge mellem tre indstillinger. Det er ”EV”, som kun er til elektrisk kørsel, “Hybrid”, som er den effektive kombination af begge drivlinjer, og “Hold”, som sparer på batteriet.

I ”Hybrid”-mode spiller bilens vekselvirkning mellem el- og benzindrift sammen med navigationsanlæggets rute og online-trafikinformationer, kørestil samt kamera og radar. Det betyder, at systemet afgør, om motoren skal være i gang, i friløb eller f.eks. i eldrift.

Styres med telefonen

Med en lader på 7,4 kW kan bilen oplades på to og en halv time. Denne del kan styres fra telefonen med MyAudi-appen, som også kan kontrollere klimaanlægget, der fungerer sammen med en varmepumpe, som bruger spildvarmen fra de elektriske komponenter.

Den nye A6 55 TFSI e Quattro søsættes herhjemme i starten af 2020. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også