Weekend

Nu kan du snart lade din høje BMW op

BMW X3 kommer som plug-in hybrid, der kan klare op til 46 km på ren el, og som den danske importør lancerer som en grøn firmabil.

Plug-in-versionen af BMW X3 kan køre op til 46 km på ren el. Den lander herhjemme til næste forår. Foto: BMW X3 bliver den første model fra BMW, der også vil kunne fås som både opladningshybrid og med ren eldrift i form af iX3, som følger i 2020. Foto: BMW xDrive 30e har en samlet ydelse på 292 hk. Foto: BMW
BMW

Der kommer fortsat flere tilbud om opladningshybrider på hylderne i firmaklassen, hvor BMW snart søsætter den nye høje X3 xDrive 30e plug-in.

Den byder på en opsætning, hvor en benzinmotor på 184 hk spiller sammen med elmotor på 109 hk, hvilket giver en samlet systemydelse svarende til 292 hk. Fuldt opladet er rækkevidden på ren el 41-46 km.

BMW
Har en lang række plug-in hybrider og elektrificerede modeller på vej. Plug-in hybrider udnyttes mest optimalt, hvis man har en kørestil og -rytme, der giver mulighed for at køre på ren el mest muligt og mulighed for at lade bilen jævnligt op.

Elmotoren giver også et ekstra skub til SUV’en, som klarer 0-100 km/t. på 6,1 sek. og helt på toppen kan køre 210 km/t.

Også som elbil

Den høje X3 xDrive 30e er bestykket med et batteri på 12,0 kWh brutto. Det kan lades op hjemme på seks timer, mens tallet hedder 3,5 timer med en wallboks. Forbruget hedder 41,7 km/l til 47,6 km/l efter den noget akademiske skala for plug-in hybrider.

Bagagerummet klarer 450 liter, mens bilen må have 2.000 kg på krogen.

Den nye plug-in hybrid skal produceres på BMW’s fabrik i amerikanske Spartanburg, hvor produktionen går i gang til december. Den nye X3 vil som den første BMW-model både kunne fås med benzinmotor og dieselmotor samt som plug-in og elbil. Den sidstnævnte kommer som den nye iX3 i løbet af 2020.

Mærkets xDrive-system omfatter firehjulstræk, hvor kræfterne fordeles optimalt mellem for- og bagaksel. Det sker også ved kørsel på ren el.

Klar næste forår

Modellen, som lander hos de danske forhandlere i marts måned til næste år, er prissat. Her er BMW klar med beskatningsværdien, som er det mest relevante for de fleste mulige købere, som vil være firmabilister. Den er 625.000 kr. for en model med en firmapakke, som bl.a. omfatter digital instrumentering, elektrisk bagklap, LED-forlygter, trådløs opladning af telefonen og sportssæder.

Den mere klassiske firmamodel 330e Touring er allerede på markedet til en beskatning på 513.021 kr. for en 330e sedan M Sport Aut. Det er i begge tilfælde en del mere end de klassiske motortyper.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”

BRANCHENYT
Læs også