Weekend

Ny strømlinet Audi e-tron Sportback kommer til foråret

Audi viser den blødt formede e-tron Sportback, som klarer op til 438 km på en opladning og kan fås med de avancerede matrix-LED-forlygter.

Artiklens øverste billede
Audi e-tron Sportback får en coupéafrundet C-stolpe, og den kører lidt længere på en opladning end den første e-tron-model. Foto: Audi

Hvis du synes, at en Audi e-tron er for kantet, er der nu mere at vælge imellem i elektronikafdelingen for elektriske biler. Det tyske mærke har nemlig vist e-tron Sportback, som er en coupéafrundet version af det mere klassisk SUV-stylede ophav. Sportbacken er ikke alene mere elegant, den byder også på en længere rækkevidde og klarer op til 438 km på en opladning efter den nye WLTP-norm frem for 405 km i e-tron.

Det er tilfældet i 55 quattro-modellen med et batteri på 95 kW brutto og en ydelse på 408 hk. Modellen kommer også i en mindre 50 quattro-model med et batteri på 71 kW brutto, som yder 313 hk og har en maksimal rækkevidde på 339 km.

Flere batteripakker

Den nuværende e-tron lanceres snart i en 50 quattro-model, hvor rækkevidden er en tand mindre, nemlig 329 km. Den søsættes herhjemme omkring nytår.

Den mere blødt formede e-tron Sportback har et bagagerum, som er en lille smule mindre end ophavet. Foto: Audi

Den længere rækkevidde i den nye e-tron Sportback hentes ifølge Audi bl.a. på grund af en bedre aerodynamik, mens de sidste km kræver, at man tilkøber kamerasidespejle, som også er med til at bringe luftmodstanden ned. Teknikerne har også hentet mere rækkevidde ved at gøre motorbremsen og kølesystemet mere effektivt, mens den forreste elmotor i større grad slår fra ved kørsel ligeud. Ligesom sin søstermodel kan den nye e-tron Sportback hurtiglade med op til 150 kW, hvilket betyder, at batteriet kan lades 80 pct. op på en halv time. Hjemme i garagen kan der oplades med 11 kW ved en wallboks.

Præcist lys

Audi lover, at der er plads til fem personer plus bagage i bilen, hvor loftshøjden på bagsædet er 20 mm lavere i Sportbacken. Her er der plads til 615 liter bagage agterude mod 660 liter i e-tron.

Interiøret på Audi e-tron Sportback er hentet fra e-tron og byder på storskærme og haptiske kontakter med feedback. Kamerasidespejle kan tilkøbes. Foto: Audi

Modellen får, som den første serieproducerede bil i verden, mulighed for de avancerede digitale matrix-LED-forlygter, som er ekstraudstyr. De oplyser vejen med millimeterpræcist lys, hvor f.eks. en vognbane på en firesporet motorvejs kan lyses mere op end resten af vejen og tilpasses dynamisk ved vognbaneskift. Lyset kan også hjælpe føreren med at markere en vognbane eller gøre opmærksom på bløde trafikanter i vejsiden på landeveje.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om priser eller udstyr for Audi e-tron Sportback i de to varianter. Men til sammenligning koster den nuværende e-tron 800.000 kr. for 55 quattro-modellen med et 95 kW batteri., mens 50 quattro-modellen med et 71 kW batteri endnu ikke er prissat.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.