Weekend

Ny basisudgave af Audis elbil falder voldsomt i pris, men rækkevidden daler også

Audi e-tron 50 er navnet på den nye basismodel, som dog får markant kortere rækkevidde.

Artiklens øverste billede
Er man blevet lun på Audis elbil, e-tron, men finder startprisen på 799.000 kr. lige pebret nok, er der måske råd forude. En ny basisudgave, kaldet e-tron 50, er nemlig langt billigere. Foto: Audi

Batterier til elbiler er dyre, faktisk så dyre, at et mindre et af slagsen får prisen på den store Audi e-tron til at falde fra 799.990 kr. til 569.990 kr.

Det er den nye indstigningsmodel, kaldet e-tron 50, som Audi Danmark nu er klar til at lancere.

Selv om prisen altså falder markant, må man også leve med et par ulemper, hvor den ene givetvis vil være svær for en del potentielle kunder.

Rækkevidden falder nemlig til 329 km ifølge WLTP-normen, hvor den eksisterende e-tron 55 officielt når ud på 437 km, efter at Audi har lavet en række forbedringer på bilen.

Årsagen er, at batteriet på basisversionen har en bruttokapacitet på 71 kWh mod hele 95 kWh i den eksisterende. Når det gælder det reelt anvendelige indhold af energi, er der 64,7 kWh mod 86,5 kWh.

Langsommere ladning

Samtidig bør interesserede notere sig, at evnen til at modtage strøm ved lynladere er faldet fra 150 kW til 120 kW, men da batteriet er mindre, er e-tron 50 faktisk hurtigere fuldt opladet end e-tron 55.

Derhjemme eller ved de offentlige ladere lader den med samme effekt som storebror, nemlig op til 11 kW.

Vælger man den nye Sportback-version, er merprisen 20.000 kr. Til gengæld er rækkevidden 10 km længere, takket være bedre aerodynamik. Foto: Audi

Elsker man accelerationen fra en kraftig elmotor, bliver man ikke nødvendigvis skuffet med den nye variant, men føreren råder ikke over 408 hk længere, for e-tron 50 yder maksimalt 230 kW eller 313 hk via de to elmotorer. Det er dog trods alt nok til at spurte til 100 km/t. på 6,8 sek., bl.a. fordi det lille batteri vejer 150 kg mindre. Dagens model klarer sprintøvelsen på 5,7 sek.

Audi e-tron 50 tilbydes i to udstyrsversioner, idét man også kan vælge en e-tron 50 Prestige til en pris på 599.990 kr. En e-tron 50 Prestige har samme udstyr som en e-tron 55.

Også som Sportback

Foretrækker man det lidt mere sportslige udtryk fra den nye Sportback-version, fås den også som e-tron Sportback 50 og starter fra 619.990 kr., hvilket med tilsvarende udstyr er 20.000 kr. mere end SUV-versionen.

Rækkevidden i Sportback-modellerne er 10 km længere, takket være en mere aerodynamisk udformning af karrosseriet.

Med alle Audis elbiler følger i Danmark en standardinstallation af en Clever-ladeboks og et Clever-Unlimited-abonnement med ubegrænset opladning til en fast månedlig pris.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”. Her kan du i afsnit ni bl.a. høre om Danmarks billigste elbiler.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.


Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.