Weekend

Høj tysk SUV smider toppen

VW lancerer nu den høje og åbne T-Roc Cabriolet, der koster 100.000 kr. mere end en almindelig model.

Den høje VW T-Roc Cabriolet er i en klasse for sig selv. Der er er nemlig ikke andre åbne biler af denne type på markedet. Foto: VW A-stolpen er sænket i den åbne T-Roc, hvor kalechen kan slås ned på 9 sek. Foto: VW T-Roc Cabriolet er lidt længere og har et lidt lavere karosseri end de andre modeller. R-Line-modellen byder også på sænket undervogn. Foto: VW

Det er sjældent, at der dukker en model op, som er den eneste af sin slags overhovedet. Men det er tilfældet med den nye VW T-Roc Cabriolet. Ikke alene går den åbne SUV mod strømmen i en tid, hvor der bliver fortsat færre cabrioleter på markedet. Den kommer også i en eksklusiv klub af ganske få høje og topløse modeller, som tæller Range Rover Evoque Cabriolet, der blev produceret 2017-2018, og Nissan Murano, som mest blev solgt på det amerikanske marked fra 2011 til 2014.

Men nu er VW klar til at træde ind i den specielle klasse med T-Roc Cabriolet, der lander herhjemme til sommer, hvor prisen starter fra 367.000 kr. for en 1,0 TSI med 115 hk og Style-udstyr. Det er 100.000 kr. over modellen med ståltag. Mange vil dog nok opgradere til en 150 hk-version med DSG-automatgear, der koster omkring 410.000 kr., mens en mere sportslig R-Line-model, der er sænket og har strammere sportsundervogn samt sportstrim, koster yderligere 50.000 kr.

Stofkaleche

Bilen er bygget hos Karmann i Osnabrück, der ligger i den nordvestlige del af Tyskland, og som har en lang forhistorie med at kreere åbne biler hos VW, der lancerede den første Boble Cabriolet tilbage i 1948.

T-Roc Cabriolet byder på en trelags stofkaleche, der kan rulles ned på 9 sek. og slås op igen på 11 sek. ved hastigheder på op til 30 km/t. Når taget er nede, folder stofdug og stivere sig sammen i en Z-form bag bagsædet, som dækkes af et hårdt dæksel. Undervejs kan man i bedste cabriolet-tradition montere en windbreaker ved bagsæderne, som kan tage den værste vindstøj og turbulens.

Forstærket karosseri

Ombygningen er omfattende. Her ændres den femdørs SUV til en todørs version, der er en skvis længere og lavere. Samtidig er bilen mere coupéformet, når kalechen er oppe, og der er nu et udvendigt bagagerum på 284 liter.

Karmann

Karrosseribyggeren Karmann i Osnabrück er grundlagt tilbage i 1901 og har gennem årene stået for produktionen af en række specialserier, sportsvogne og åbne biler.

Her har især været en række Volkswagen-modeller, hvor VW Golf og Beetle Cabriolet har været nogle af de seneste. Karmann har også bygget en række modeller for BMW, Porsche, Mercedes og Ford.

I 1960’erne lancerede firmaet sin egen Karmann Ghia på basis af VW-Boblen.

Sikkerheden er dog i orden, lover Volkswagen. Bilen har sensorer, der registrerer, hvis bilen ruller rundt, og her sender to tykke paneler op bag nakkestøtterne. Samtidig er karrosseriet forstærket for at kompensere for det manglende tag. På udstyrsfronten byder Style bl.a. på 17 tommer fælge, kromelementer for og bag, adaptiv fartpilot og komfortsæder. R-Line har bl.a. indfarvede kofangere, mørktonede LED-baglygter og sportskomfortsæder i læder og velour.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

BRANCHENYT
Læs også