Weekend

Den japanske bølge skyller ind over os

Kæresteparret Ida Holm og Mads Taiki forhandler keramik og køkkenknive fra Japan. De mærker tydeligt danskernes fascination af den japanske æstetik. »Japan er et brand i sig selv,« lyder det fra parret.

Med brandet Taishō forhandler Ida Holm og Mads Taik japansk-inspirerede plakater. Foto: PR Med brandet Taishō forhandler Ida Holm og Mads Taik japansk-inspirerede plakater. Foto: PR Gamle Kokeshi-dukker, håndlavede vifter og flettede måtter. Japansk æstetik hitter for tiden. Foto: PR »Der er også en kobling mellem den æstetik og den ydmyghed, der præger det japanske samfund. Mange æstetikker fra Sydeuropa er mere ekstravagante og ”se os” med krummelurer og forgyldninger, men både i Danmark og Japan skærer man det overflødige fra,« siger Mads Taiki. Foto: PR

Det hele startede med en hotdogspisende geisha, som Ida Holm malede for nogle år siden.

»Mads er halvt japaner, og jeg er pæredansk, så maleriet var et fælles projekt, hvor vi gerne ville smelte vores baggrunde sammen. Maleriet blev spottet, og folk efterspurgte det som plakat,« fortæller Ida Holm om det, der blev startskuddet til brandet Taishō, som forhandler japansk-inspirerede plakater. ..

BRANCHENYT
Læs også