Weekend

Manden bag ”Baby Driver” er desværre blevet voksen

Eloise drager mod London for at gå på designskole. Forventningerne er store, men syner fra en svunden tid trækker hende ned. Hun hjemsøges af en blodig mordscene fra 1960’ernes swinging London. Er der mon spøgelser på spil?

Jeg skal med det samme indrømme, at jeg har det svært med film, hvor hovedpersonen ser noget, som menneskerne omkring vedkommende ikke gør. Og det er tilfældet i Edgar Wrights ”Last Night in Soho”. Efter energiske og morsomme film som ”Shaun of the Dead”, ”Hot Fuzz” og senest ”Baby Driver” fra 2017 har den britiske manuskriptforfatter, producer og instruktør kastet sig over gysergenren. Mere specifikt den psykologiske gyserfilm, som man i gamle dage kunne se Roman Polanski lave dem.

Det virker blot, som om Edgar Wright har lagt sig fast på genren, før han har haft en god historie. Eloise (Thomasin McKenzie) ser syner, og oftest ser hun en anden ung kvinde, Sandie (Anya Taylor-Joy), der er champagnepige med mere tilbage i 1960’erne. Og synerne med hende i centrum bliver mere og mere blodige...

Læs også