Weekend

Verdens mest solgte elbil skal styres med blot en pedal

Den nye generation af Nissans Leaf har længere rækkevidde og en speeder, der både kan accelerere og bremse bilen. Bilen er i Danmark efter jul til priser, der ligner de nuværende.

Nissan Leaf kom første gang på markedet for syv år siden. Den nye model har taget et stort skridt frem, både hvad angår teknik og design. Fotos: Nissan

OSLO — Længere på batteriet. Mere bagageplads og en bremsepedal, som du i princippet kun behøver, hvis der skal katastrofebremses.

Sådan er næste generation af verdens mest solgte elektriske bil, som det er præcist syv år siden, Nissan smed på gaden i den første version.

Konkurrenterne trak på smilebåndet over Leaf, mens de fortsatte med at sprøjte nye modeller med konventionel teknik ud. Siden har alverdens bilfabrikker godt hjulpet af diesel-krisen fået travlt med at investere i elektriske biler.

Der er endnu et stykke tid til, at vi får lov at prøvekøre bilen, og vi må derfor nøjes med at sidde bag rattet uden at kunne prøve den kombinerede speeder-bremse-pedal, som er en af de store nyheder i Leaf 2,0.

Nissan Leaf

Længde: 448 cm
Bredde: 179 cm
Højde: 154 cm
Akselafstand: 270 cm
Bagagerum: 435 liter
Batteri: 40 kWh
Elmotor: 150 hk
Rækkevidde: 378 km

Opladningstid: (normal opladning)
16 timer (3 kW)
8 timer (6 kW)
6 timer (*ny 7 kW)

Opladningstid fra advarselsniveau til 80 % (lynopladning):
40 min. (50 kW)

Bestil Biler som nyhedsbrev

Vil du have bilnyheder, anmeldelser og guider på en nem og hurtig måde? Så bestil JP's Biler-nyhedsbrev, som kommer hver onsdag kl. 15.00. Tilmelding her.

Nissan er ikke først med teknikken, for vi har prøvet den i Opel Ampera-e, og teknikken ventes at blive mere eller mindre standard i elbiler fremover.

Nissan kalder teknikken for e-Pedal-teknologi, og med denne pedal kan man sætte i gang, accelerere, decelerere og standse blot ved at øge eller reducere trykket på speederen. Når speederen er sluppet helt, aktiveres de hydrauliske bremser og friktionsbremserne automatisk, så bilen standses helt, mens bremseenergien regenereres til opladning af batteriet. Er der brug for kraftig opbremsning, er der naturligvis en klassisk bremsepedal ved siden af.

Mest tydeligt er det, at bilen er vokset, og det kommer ikke mindst bagsædet til gode. Desuden er bagagerummet vokset op i fuld størrelse.

Mere power og rækkevidde

Den nye Leaf byder på en forbedret rækkevidde på op til 378 km på en enkelt opladning, så førerne kan køre længere ture og nyde godt af et udvidet europæisk netværk af Chademo-lynopladere. Den nye e-drivlinje leverer desuden 150 hk og et drejningsmoment på 320 Nm.

Ny Leaf betyder goddag til de delvist selvkørende funktioner, som en del konkurrenter allerede har i bilerne.

Fællesbetegnelsen er ProPilot, og systemerne vil inden længe også finde vej til en stor del af modelprogrammet.

Propilot benytter styring, bremser og hastighed til at assistere føreren til at holde en enkelt vognbane ved såvel lav hastighed som i motorvejs fart.

For at fejre den europæiske premiere på 2. generation af Nissan Leaf sælges en unik model allerede fra i dag.

Leaf 2.ZERO er en specialmodel i begrænset antal. Prisen på specialudgaven er 299.990 kr. i metallak og med gratis strøm i tre år samt ladeboks og installation.

I forbindelse med lanceringen af bilen kommer Nissans elektriske varebil, e-NV 200 også med forlænget rækkevidde. Fremover kan den køre op mod 280 km på en tankfuld strøm takket være samme 40 kWh batteri som i Leaf.

JP var inviteret til Oslo af Nissan

Vil du have bilnyheder, anmeldelser og guider på en nem og hurtig måde? Så bestil JP's Biler-nyhedsbrev, som kommer hver onsdag kl. 15.00. Tilmelding her.

BRANCHENYT
Læs også