*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Der er ingen modsætning mellem at tjene penge og gøre godt

Traditionelle topchefer kan lære meget af de sociale entreprenører, men de kan også tage ansvar ved at støtte de socialøkonomiske virksomheder aktivt og lade en del af overskuddet finde sin vej ind i den fjerde sektor.

Ægte lederskab handler om at tage ansvar. Og de fleste kan blive enige om, at verden generelt mangler folk, der tager ansvar for de udfordringer, vi står overfor. Den gode nyhed er, at der er nogle foregangsmænd, som det er værd at lade sig inspirere af. Her tænker jeg særligt på virksomhedsejere fra den såkaldte fjerde sektor. Den dårlige nyhed er, at en ny undersøgelse fra Lederne viser, at det kun er otte procent af virksomhederne, der i høj eller meget høj grad støtter socialøkonomiske virksomheder i den fjerde sektor.

Begrebet den fjerde sektor skal forstås som en samlet betegnelse for organisationer, der arbejder i spændingsfeltet mellem den private, offentlige og frivillige sektor. Virksomhederne er kendetegnet ved, at de konkurrerer og skaber vækst på markedsvilkår, har en bæredygtig produktion og tager et stort ansvar – både for dem selv, deres medarbejdere og underleverandører.

Lejer man for eksempel en cykel hos Baisikeli, gør man transport billigere og nemmere for de fattigste mennesker i verden, og som privatkunde i Merkur Andelskasse bliver ens penge dedikeret til at finansiere socialt bæredygtige virksomheder. Og køber man kvalitetsfødevarer i Social Foodies, er man implicit med til at skabe arbejdspladser, løfte uddannelsesniveauet og forbedre den lokale økonomi i Afrika.

Det springende punkt for Social Foodies og lignende virksomheder er, at de ønsker at levere både økonomiske og sociale resultater. Det ene udelukker ikke det andet. Virksomheder i den fjerde sektor repræsenterer efter min mening et fremragende bud på fremtidens model for en mere bæredygtig samfundsudvikling.

Sektoren bærer desuden på en god fortælling, som virksomhedsledere bør investere i. Ikke mindst fordi virksomheders fortællinger bliver mere og mere væsentlige for forbrugeren og for den sags skyld også for medarbejderne. De vil have en troværdig historie om, at de bidrager til at gøre en forskel for andre mennesker med i købet.

Virksomhedsledere fra den fjerde sektor bryder med de stive sektorlogikker, der i dag præger samspillet mellem den private, den offentlige og den frivillige sektor. De opererer på markedets præmisser med sorte tal på bunlinjen uden at give køb på social impact som fundamentet for virksomhedens vision og produkter.

Selvom den fjerde sektor heldigvis er i kraftig vækst, er der behov for, at endnu flere ledere træder i karakter og indser, at der ikke behøver være en modsætning mellem at gøre godt og tjene penge.

Bodil Nordestgaard Ismiris, direktør i Lederne.

Lederne er fulde af pionerånd og har en særlig evne til at skabe en menings- og formålsdreven kultur, der kan rumme en bred og mangfoldig vifte af medarbejdere, kunder og samarbejdsrelationer. De fortjener at blive rost, fordi de tager ansvar, går foran og har modet til at tænke og handle opfindsomt. Og med et dansk velfærdssamfund under pres er der i særdeleshed behov for, at der bliver tænkt i kreative løsninger og nye forretningsmodeller.

Ledere, som befinder sig i den traditionelle forretningsverden, kan lære af disse sociale entreprenører, men de kan også tage ansvar ved at støtte de socioøkonomiske virksomheder aktivt og lade en del af overskuddet finde sin vej ind i den fjerde sektor. For selvom den fjerde sektor heldigvis er i kraftig vækst, er der behov for, at endnu flere ledere træder i karakter og indser, at der ikke behøver være en modsætning mellem ”at gøre godt” og ”tjene penge”. Ansvar er som bekendt ikke noget, man får – det er noget, man tager. Og det er mit håb, at endnu flere vil påtage sig et ansvar for at løse fremtidens udfordringer.

Læs også