Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Genbrugsbølgen har ramt Asien

Genbrugssektoren er hastigt på vej til at blive et milliardforetagende i Asien.

Genbrug tegner sig for 4,36 pct. af det samlede detailmarked i Japan. Når det gælder luksusmærker, 
står genbrug for mere end 10 pct. af markedet. Foto: AP

På første sal i en godt og vel 2.000 kvm stor genbrugsforretning i en forstad til Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur, gør Koji Onozawa holdt ved nogle brugte japanske surfbrætter. Han har arbejdet i næsten 20 år i Bookoff Corp., som har over 800 genbrugsforretninger i Japan. Nu er han bestyrer i Jalan Jalan Japan, som er Bookoff Corp.’s første rigtige forsøg med at sælge andet end brugte bøger uden for Japans grænser. »Vi er ikke repræsentanter for Bookoff her. Vi er repræsentanter for japanske genbrugsvarer,« erklærer han.

Der er ikke noget sentimentalt over den udtalelse. Ifølge tal fra The Reuse Business Journal har mere end en snes japanske virksomheder etableret eller indgået aftale med over 60 butikker eller forhandlere af japanske genbrugsvarer i otte sydøstasiatiske lande de senere år. (Det er planen, at Bookoff åbner yderligere fire store forretninger alene i Malaysia de næste tre år). Forretningerne modtager en stor del af de genbrugsvarer for næsten 1 mia. dollars (ca. 6,5 mia. kr.), som japanske virksomheder lovligt eksporterede i 2015 (den ulovlige eksport antog mindst et næsten lige så stort omfang). Japanske genbrugsvarer kommer ikke til at overhale salget af nye varer i Sydøstasien, men genbrugssektoren er hastigt på vej til at blive et milliardforetagende – og et af de mest overraskende eksportvæksteventyr i Asien.

Nu er handel med brugte ting ikke noget nyt. Faktisk er genbrugsområdets skær af noget billigt relativt nyt – et resultat af den industrielle revolution, masseproduktion og lanceringen af den uendelige opgraderingscyklus. I Japan kølnedes forbrugernes holdning til genbrugsvarer i 1950’erne, i takt med at de tog Japans nye rigdom og dyre produkter til sig. Da Bookoff blev etableret i 1991, var opgraderingscyklen en realitet, genbrugsbutikker var synonyme med pantelånerforretninger, og antikvariater var nicheforetagender, der i menigmands øjne var lurvede og mørke.

Grundet Japans aldrende befolkning vil der formentlig komme flere ting ud på markedet, hvor der vil være færre til at købe dem.

Adam Minter, kommentator, Bloomberg View

Da den økonomiske boble brast i Japan, og forbrugerne begyndte at se mere på priserne, vendte Bookoff op og ned på det image. Bookoffs butikker er lyse, har brede gange og velordnede hylder, der er fyldte med bøger, som ser nye ud (i kraft af en maskine, der fjerner gulnede og flossede hjørner). Takket være Bookoff og lignende forretninger tegner genbrugsdetailområdet sig nu for 4,36 pct. af det samlede detailmarked i Japan. (Når det gælder luksusmærker, tegner genbrug sig for mere end 10 pct. af markedet).

Bookoff fjernede ikke alene den skam, der var forbundet med at købe genbrugsvarer, men også den skam, der var forbundet med at sælge ens egne uønskede ting. Virksomhedens slogan – ”Sælg os venligst jeres ting” (det lyder bedre på japansk) – og venlige ekspedienter, der sætter kunden i centrum, fjernede al tvivl hos middelklasse-japanere, der ville være gået i en stor bue uden om en pantelånerbiks.

Nu betragter ledelsen i Bookoff sin evne til at fremskaffe varer af høj kvalitet som en af virksomhedens største konkurrencemæssige fordele. Måske den er for dygtig. I 2015 købte virksomheden 489 millioner varer af sine kunder, men kunne ”kun” sælge 331 millioner af dem. Og et større problem tegner sig: Grundet Japans aldrende befolkning vil der formentlig komme flere ting ud på markedet, hvor der vil være færre til at købe dem. Eller sagt på en anden måde: Genbrug i et land, hvor befolkningstallet falder, har ikke den store fremtid for sig.

For at finde afsætning for dette overskud besluttede Bookoff, at det blev nødvendigt at eksportere. Sydøstasien forekom at være det ideelle sted i betragtning af regionens årelange forbindelse til Japan og – i hvert fald i byerne – forbrugernes forkærlighed for japanske varer. Desuden betyder de store familier i regionen, store huse (efter japansk målestok) og forbrugere, der er på vej op ad den sociale rangstige, at efterspørgslen efter mere luksusbetonede forbrugsvarer vokser hastigt.

En hverdag for nylig kunne jeg da også konstatere, at det i Bookoffs første forretning i Malaysia myldrede med mødre og små børn, der skimmede udbuddet af tøjdyr (de fleste til under 10 kr.) dametøj (til 15 kr. pr. vare), bestik (til knap 10 kr. pr. sæt), klapvogne, bilsæder, vugger, håndtasker og sko – intet af det var blevet solgt i Japan. På månedsbasis sælger forretningen 15.000 stykker dametøj alene, mens varer til børn tegner sig for 25 pct. af det samlede salg. Mange af de japanske genbrugsvarer er selvfølgelig fremstillet i Kina, men det er underordnet ifølge Koji Onozawa: »De blev brugt i Japan, så de er gode set med malaysiske kunders øjne.«

Salget af 15.000 stykker dametøj om måneden gør selvfølgelig kun et beskedent indhug i Bookoffs overskud af genbrugsvarer. Jalan Jalan Japan er imidlertid kun begyndelsen. Ud over sine fire planlagte butikker åbner virksomheden måske med tiden en logistikbase for genbrugsvarer i Malaysia og begynder måske endog at købe og sælge malaysiske varer. Det kan være, at det gamle snart bliver det nye i Sydøstasien.

© Bloomberg View

BRANCHENYT
Læs også