*

Erhverv
0

Nyt dansk koncept har succes: Hundepasning for 1 million kroner i år

Kæledyrsejere er vilde med Dogley, der er hundeejernes version af Airbnb. Det danske koncept rykker nu til udlandet.

Hundeejernes svar på Airbnb er et dansk koncept, der nu også findes i Sverige og snart i Norge. Foto: Megan Farmer/Associated Press

Den danske virksomhed Dogley har fået stor succes med at kombinere de to milliardindustrier: Deleøkonomi og kæledyr.

Dogley er hundeejernes svar på Airbnb og sætter hundeejere og hundepassere i kontakt med hinanden. Lige som Airbnb bliver Dogley finansieret af et gebyr for administrationsomkostninger og forsikring.

Hjemmesiden Dogley.com gik i luften i efteråret 2016 og har allerede fået over 3.000 medlemmer, og tallet stiger hver dag med mellem 20 og 40 personer.

Det er it-iværksætteren Frank Thorup, der står bag den succesrige forretning. Han fik idéen, da han boede i Californien, hvor han gjorde brug af en lignende tjeneste. Efter at Frank Thorup oplevede, hvor godt det fungerede, stiftede han virksomheden i Danmark sammen med forretningsmanden Thomas Keller.

»Jeg vidste godt, at konceptet havde et stort potentiale, men den eksplosive stigning i antallet af medlemmer og bookinger har alligevel overrasket mig. Væksten betyder, at vi allerede i år forventer at formidle pasningsaftaler for over en million kroner. Startfasen har vist, at vi har med en meget engageret medlemsskare at gøre,« siger Frank Thorup, der er medejer i Dogley, i en pressemeddelelse.

Der er måske fortsat et stort potentiale for medlemmer, for i Danmark er der omkring 450.000 hundeejere, og danskerne er gode til at pumpe penge i kæledyrsindustrien. I 2010 blev der ifølge Danmarks Statistik brugt omkring 3,6 milliarder kr. om året på de pelsede venner.

Succesen på det danske marked har fået virksomheden til for nylig at forsøge sig i Sverige, og i løbet af april i år åbner Dogley også på det norske marked.

»Vi vil gerne ud over rampen internationalt, og vi har fremskyndet den internationale satsning. Potentialet er meget stort, men for deleøkonomiske koncepter som Dogley.com er ekspansionshastigheden også meget vigtig. Vi har momentum, og det skal vi udnytte,« siger Frank Thorup i en pressemeddelelse fra Dogley.

Virksomheden vil også ud til resten af Europa, men det kræver flere midler, og makkerparret bag Dogley arbejder derfor nu på at skaffe kapital.

Læs også