*

0

10 ting en chef aldrig bør fortælle sine ansatte

Det kan være svært at være chef for andre. Men lad være med at sladre om dem og bær med smil din byrde - det er derfor, du er blevet chef.

Det er bare nogle regler man som chef skal overholde, hvis man vil vinde sine ansattes respekt. Her er 10 gode råd til cheferne. Foto: Modelfoto.

Det er ikke altid nemt at være chef. Men der er nogle simple regler, man skal overholde. En af de vigtigste er at kunne holde mund med personlige oplysninger og lade være med at fortælle dem videre.

Det siger ledelsesekspert Liz Ryan til erhvervsmagasinet Forbes.

I det hele taget ændrer forholdet sig til kolleger, når man bliver chef for dem, mener hun.

Her er 10 gode råd til chefen:

  1. Fortæl aldrig en af dine ansatte eller en gruppe af dine ansatte, at en af deres kolleger har det svært med at håndtere sit job. Hvis der er behov for at efteruddanne en af deres kolleger, så bed dem om at hjælpe vedkommende med en specifik opgave. Lad være med eksempelvis at sige: "Lise kan ikke rigtig finde ud af det, og jeg ved ikke, om hun nogensinde kommer til det. Kan du hjælpe hende?" Husk, at Lises eventuelle problemer er fortrolig information.
  2. Fortæl aldrig en ansat om en anden ansats lønniveau.
  3. Fortæl aldrig en af dine ansatte, hvis du er i gang med at søge et andet job. Uanset, hvor meget du har lyst til det.
  4. Fortæl aldrig dine ansatte, hvilke af dine egne chefer du kan lide, og hvilke du ikke kan fordrage. Lad dem selv gætte på, hvilke chefer du har problemer med, hvis de har lyst til det.
  5. Fortæl aldrig dine ansatte om dine "politiske" ambitioner inden for selskabet. Hverken om din stræben efter en højere titel, større løn eller frynsegoder. Det er utidigt at blande dem ind i dine personlige ambitioner.
  6. Fortæl aldrig en af dine ansatte noget fortroligt, hvis det er fordi du stoler mere på ham/hende end andre af dem. Det giver altid bagslag.
  7. Lad være med tale om en ansat med en anden ansat. Det ødelægger i den grad tilliden hos dit hold af ansatte, hvis du sladrer om deres personlige problemer, personlighed eller særheder.
  8. Fortæl aldrig dine ansatte, at du er utilfreds med dem som en gruppe. Hvis du gør det, vil gruppen afskrive dig. Hvis du som leder er utilfreds med hele gruppens formåen, så kig dig selv i spejlet - du må gøre en eller flere ting forkert.
  9. Fortæl aldrig en ansat, at du hader dit job. Hvordan skal de kunne sympatisere med dig? Du har selv valgt jobbet, og du bestrider det stadigvæk. Hvem kan respektere chefer, der bliver i et job, de ikke kan lide?
  10. Endelig: Fortæl aldrig dine ansatte, at du føler, at arbejdspladsen udnytter dig, behandler dig dårligt eller ikke anerkender dig nok. At være chef indebærer, at man bærer byrden selv uden at angle efter de ansattes forsåelse. De har rigeligt med problemer selv.
Læs også