Debat

10 varme trends i Asien i 2018

Kunstig intelligens, forkælede kæledyr og sammensmeltning af sociale netværk og online-butikker. Skeler man til Asien, får man en idé om, hvad der er i vente også på vores breddegrader.

Asien er som altid helt fremme på de teknologiske fronter. Fra ambitionerne om at blive verdens førende Smart City som Singapore til krypto-valuta paradiset Japan og verdens nye centrum for digitale forbrugerplatforme som Kina. Man kan trygt regne med, at hvis der findes nye måder at gøre tingene på, så ruller de i Asien.

Det er der nogle fundamentale grunde til. Asiater er generelt ikke bange for noget nyt og har sjældent noget at miste. Kineserne skulle ikke omvejen over et fastnet for at tale i telefon. De gik direkte til mobiltelefonen og behøvede ikke at forholde sig til, at noget velkendt skulle laves om eller ligefrem skrottes.

Desuden er der antallet af hoveder og aldersfordelingen. Der er rigtig mange mennesker. Alene i Sydasien (Indien), Østasien (Kina og Japan) og Sydøstasien (Asean) lever 4,1 milliarder – 55 pct. af verdens befolkning. Der er også rigtig mange unge mennesker med mod på livet, flere penge på lommen end nogensinde og rede til at kaste sig ud i racet for at kunne vise venner, kolleger og rivaler det sidste nye inden for alt.

Der er gode grunde til, at tendenserne studeres med lup. De påvirker allerede de globale systemer, og i erhvervslivet er det afgørende at forstå, hvad der er på vej – enten her eller der.

Den sydøstasiatiske udgave af magasinet Inc. har kigget i krystalkuglen og fundet frem til følgende fem trends som de vigtigste i 2018, hvis man skal være med helt fremme:

  • Kunstig intelligens
  • Flydende arbejdsstyrker
  • Nichemarkeder
  • Digital betaling
  • Kriseberedskab

Kunstig Intelligens: Inc. Forudser, at flere og flere mindre erhvervsdrivende vil benytte kunstig intelligens til administrative og kommercielle formål. Undersøgelser viser, at helt op mod 87 pct. af de asiatiske erhvervsdrivende ser kunstig intelligens som en integreret del af forretningen inden for de kommende fem år.

Flydende arbejdskraft: Mere og mere arbejde bliver kontraktarbejde. Specielt blandt de mindre virksomheder med behov for at afpasse arbejdsstyrken til efterspørgslen. Nye webplatforme og teknologiske værktøjer gør det relativt nemt at finde de rigtige folk.

Nichemarkeder: Specialmarkeder ligger perfekt til de mange millioner små asiatiske virksomheder. Med fingeren på pulsen og teknologien som ledsager opererer de bedre i nichemarkeder end de store konglomerater.

Digital betaling: Asien elsker kontanter, men det kontantløse samfund giver nogle fordele som vil blive udnyttet i stigende grad. Forbrugerne vil få flere og varierede digitale muligheder, efterhånden som systemerne bliver mere enkle.

Kriseberedskab: Fra orkaner til vulkanudbrud, optøjer og terror er katastrofer blevet en del af hverdagens risikoprofil. 25 pct. genåbner aldrig deres fabrik, butik eller forretning, når de store katastrofer indtræffer. Fremover vil flere og flere investere i forskellige former for beskyttelse fra fysiske foranstaltninger til forsikringer.

Den brandvarme asiatiske dynamik bliver også i 2018 et vigtigt brændstof for det globale erhvervsliv.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

På forbrugersiden sker der også en masse. Internetportalen Trendwatching har identificeret fem af de vigtigste trends i Asien i 2018 under overskrifterne:

  • Shopstreaming
  • Cities in the Cloud
  • World on Wheels
  • Asia Block Party
  • Animal Kingdom

Shopstreaming refererer til, at to af Asiens store digitale bølger – e-handel og livestreaming – smelter sammen. Det giver et nyt afsæt for kombinationen af online shopping og sociale netværk.

Cities in the Cloud har som udgangspunkt, at den vigtigste infrastruktur i Asiens megabyer (49 pct. bor i byer) ikke længere er fysisk, men beror på data og konnektivitet.

World on Wheels er nye digitale løsninger for effektiv transport i de trafikkvæstede asiatiske storbyer. Mange tidsbesparende løsninger udspringer af data opsamlet af taxaselskaber som Uber og Grab.

Asia Block Party er en reference til, at asiater tro mod deres kerneværdier reagerer i forhold til, hvad andre i gruppen siger, mener og gør. En tredjedel af al e-handel begynder på en social webside. En vigtig forståelse for at nå dem som forbrugere.

Animal Kingdoms er en massiv trend, som forstærkes i takt med den øgede velstand. Flere og flere kæledyr får en førsteklasses behandling både ved madskålen, hos trimmeren og når de skal ud på den sidste rejse. I Kina er antallet af hunde vokset fra 160 millioner til 243 millioner på 15 år, og i 2016 rundede branchens omsætning 100 mia. kr.

Den brandvarme asiatiske dynamik bliver også i 2018 et vigtigt brændstof for det globale erhvervsliv.

Læs også