Debat

Tre teknologier, der skuffede i 2017

De var lovet et større kommercielt gennembrud på forbrugermarkedet, men indtil videre forbliver hypen uforløst

Traditionen tro står eksperter i kø ved årsskiftet for at forudsige de tendenser, der vil revolutionere vores liv i året, der kommer - ikke mindst i techverdenen. Det er sjovt og let at drømme om fremtidens muligheder med nye gadgets og digital transformation.

Men når man skal skabe vækst gennem teknologi, handler det i høj grad om timing: Kort sagt, hvornår den teknologi, man satser på for alvor rammer kunderne i ens marked. Rammer man forkert, svarer det til at ramme jordens atmosfære med en forkert vinkel. Man brænder sig. Og i modsætning til raketforskning, er der ingen formel for, hvordan man skaber succesfulde månelandinger med ny teknologi.

Lad os derfor se på de teknologier, som eksperter, analysefirmaer - og jeg selv - spåede ville ramme forbrugernes kredsløb i 2017, men som ikke fik den forventede vækst.

Virtual og Augmented Reality

Efter Pokemon Gos indtog var det ventet, at langt flere brands ville få succes med augmented reality (AR), men udbredelsen lader vente på sig. AR er et digitalt lag oven på vores fysiske verden. Teknologien har potentialet til at blive den næste store computerplatform. I øjeblikket sidder smartphonen på det marked og det sidste trin på den teknologiske rangstige bliver formodentlig et computerimplantat i vores hjerner. Men teknologien er fortsat dyr at udvikle og teknologioligarkerne, Microsoft, Facebook, Amazon og Apple, kæmper om at skabe den banebrydende løsning. På Facebooks seneste udviklerkonference udtalte stifter og topchef Mark Zuckerberg, at han vil gøre kameraet (i vores smartphone) til den første ar-platform. For indtil de ideelle ar-briller eller linser bliver opfundet, er forbrugernes foretrukne ar-grænseflade stadig mobilkameraet. I 2017 var Snapchat forbrugernes foretrukne ar-app.

Virtuelle assistenter

Virtuelle assistenter, som Apples Siri og Amazons Alexa, er alle blevet forbedret markant, hvilket har betydet en stigning i anvendelsen de senere år. I dag bruger omtrent halvdelen af alle amerikanere en virtuel assistent via smartphone. Men på trods af en mere moden teknologi, er væksten dalet i 2017.

I praksis er de virtuelle assistenter ikke altid en hjælp. Det skyldes i mindre grad teknologien bag og i højere grad, at vores hjerner har svært ved at koncentrere sig om mere end en ting ad gangen. Der sker stort set altid er en forringelse af vores performance, når vi multitasker - det gælder kvinder som mænd.

Især når vi multitasker mellem lydinput nedsættes vores reaktionsevne og nøjagtighed. Derfor er det også sværere for os at tale med Siri, mens vi lytter til radio, end det er at tale med “hende”, mens vi kører bil. Og selv i bilen er vi fire gange så disponerede for uheld, hvis vi taler i mobiltelefon eller med vores virtuelle assistent. Psykologerne kalder det for ”perceptuel blindhed”: man er så optaget af en handling, at man misser en anden handling eller stimuli.

Skal de virtuelle assistenter bryde igennem, skal teknologien ikke blot være smart i sig selv, den skal også understøtte os som mennesker. De ulemper, vi oplever ved at ændre adfærd, skal overgås af den værdi, vi får. Den værdi forsøger techgiganterne ihærdigt at skabe.

3D-print

3D-print, eller såkaldt additiv produktion, har udviklet sig massivt de seneste år, men der lå alligevel kun få 3D-printere under juletræet hos den almene forbruger. Det er let at forestille sig, hvordan en 3D-printer i teorien betyder, at man ikke længere skal stå i kø for at købe et produkt, men i stedet kan printe det, man ønsker sig, derhjemme.

Men i praksis har 3D-print ikke erstattet forbrugernes behov for at shoppe, og prisen er fortsat en begrænsning. Investeringen i selve printeren løber hurtigt op i 5-10.000 kr., hvorefter man skal købe det materiale, som et objekt printes i. En dyr og tidskrævende hobby. Og selv om det kan glæde de fleste at få en neongrøn Yoda-figur, er der trods alt grænser for, hvor meget plastiknips man har brug for. 3D-print teknologien er langt fra død, men den skal fortsat modnes for at nå forbrugerne.

Inden for professionel anvendelse, sker der dog store fremskridt. Over halvdelen af opgaverne med 3D-printer gennemføres som et led i produktudvikling – fx til prototyper. Hele 72 pct. af de virksomheder, der anvender 3D-printteknologi vil øge deres investeringer i 2018.

Men på trods af de industrielle fremskridt må forbrugerne stadig afvente afkastet af Moores lov: Den logik, der siger, at kapaciteten forøges og prisen formindskes eksponentielt. Allerede nu gør 3D-print det muligt for virksomheder at transformere design- og produktionsprocessen. På sigt vil det teknologiske skifte ændrer mange virksomheders forretningsmodeller. Men først når timingen er moden.

I 2018 vil vi se, om de tre teknologier for alvor bryder igennem, eller om Moores lov lader vente på sig.  For der er forskel på have ret i noget, og have ret i hvornår noget vil ske.

Godt techår.

Læs også