Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING
0

Træt af executive bullshit? Så puds vinduer. Det gør Martin Thorborg

En af landets mest kendte iværksættere udholder uudholdelige telefonmøder ved at pudse vinduer.

Jeg har i weekenden indstillet mangemillionæren og serieiværksætteren Martin Thorborg til et ridderkors. Sådan for mig selv, indtil videre. Dronningen har ikke fået besked endnu.

Martin Thorborg modtager sin orden for på original måde at vise topledere, at der er et alternativ til at være undulat med de andre undulater i buret. Man kan gå en anden vej. Man kan vende ryggen til ritualer, der er værdiløst, udsigtsløst tidsspilde, og få noget fra hånden. Arbejde. Thorborg pudser for eksempel vinduer, mens undulaterne kvidrer løs i hans headset. Eller han støvsuger stuen.

Mangemillionæren er for nylig blevet lønmodtager for første gang i sit liv. I et interview beretter han, hvordan en fuldblods iværksætter oplever livet som ansat topleder i en global koncern. Blandt andet hvordan det er at deltage i telefonmøder, hvor landedirektører skiftes til at læse højt fra et excelark om deres omsætning: »Jeg skal være den første til at indrømme, at de månedlige konferenceopkald er røvsyge. Når vi kommer til det punkt i opkaldet, hvor de begynder at afrapportere de finske tal, går jeg normalt i gang med at pudse vinduerne eller støvsuge huset. Men det betyder jo til gengæld, at jeg får lavet nogle ting derhjemme«.

Man ser det for sig, ikke? I Helsinki har de taget ordet, og Martin Thorborg går nu fra hjemmekontoret og ud i bryggerset iført headset og finder flasken frem med glasrens. Lidt senere spørger den finske landedirektør, om nogen på telefonmødet eventuelt har tændt et elektrisk apparat, for det summer ligesom i hans øresnegl, mens han taler. Ingen siger noget. Men det er der.

For hjemme i privaten går en mangemillionær, serieiværksætter og nyansat dansk direktør rundt med en støvsuger og hapser nullermænd. En rastløs iværksættersjæl udholder simpelthen ikke den ørkesløse oplæsning af omsætningstal og undulaternes rituelle kvidren undervejs. Han vil have noget fra hånden.

Fordi Martin Thorborg er uafrettet, går han lige til biddet. Konferenceopkaldene er ikke blot værdiløse for ham, de er en pestilens, de er executive bullshit. Han er muligvis virkelig dårligt indrettet i hovedet til at være ansat direktør og undulat med de andre undulater. Det er en mulighed. En anden mulighed er, at undulaterne omkring ham bruger tid på værdiløst tidsspilde, fordi der ikke findes den tanke i dem, at tingene kunne være anderledes. De stiller ingen spørgsmål, de siger ikke fra, og de tænder ikke støvsugeren, når ritualer og processer bliver uudholdelige af mangel på mening.

Meningsløse ritualer findes over alt. Men veldresserede lønmodtagere findes også alt.

En bekendt, der er ekspert i tilrettelæggelse af interne processer, fortalte engang, hvordan et ugentligt møde om et projekt havde udviklet sig til en plage. Grunden var, at der ikke rigtig var noget at holde møde om. Projektet gik fremad med små bump på vejen, men meget var der virkelig ikke at afrapportere. Så man fandt en løsning: Hvert møde blev indledt med, at deltagerne stemte om, hvad mødet skulle handle om. Nogen syntes det ene, nogen syntes det andet, og alene at få en dagsorden tog nu tid, lang tid, dejligt lang tid. Nu var der igen noget at holde møde om. Perfekt. Case closed. Kan man i baggrunden skimte en Martin Thorborg-type finde støvsugeren frem og ryste på hovedet? Jeg tror det.

Et ridderkors er på vej til en erhvervsmand, der tør kalde værdiløst tidsspilde for værdiløst tidsspilde. Og får han ikke korset af dronningen, får han det af mig. Dælme.

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Jeg har selv prøvet at rulle den indre støvsuger frem. Det er ikke ufarligt.

Rammen var et chefseminar, hvor HR-chefen meget sent på aftenen annoncerede, at alle ville blive vækket klokken 04.30 til en teambuildingøvelse i form af kanosejlads på en sø. Annonceringen af øvelsen blev ledsaget med meget executive bullshit om sejladsens faglige udbytte. Jeg var så dum at række fingeren i vejret, pænt og høfligt: Kort diskussion med HR-chefen om, hvorvidt kanosejlads kl. 04.30 er den helt rigtige rystesammen-øvelse for en flok banketrætte, overarbejdede småbørnsforældre, der allerede havde gabt under buffeten.

Sådan en diskussion vinder HR-chefer altid. Hun fik ret, og jeg fik alligevel fred og sov til klokken otte om morgenen ved at opgive falsk værelsesnummer til ham, der stod for banke folk op før solopgang. I mine øjne var der tale om selvforsvar. Jeg var ved den anden kop kaffe og erhvervssektionen, da de andre kom hjem fra kanotur. Et par år efter fik hun sin hævn. Da ville det have været rart at have været i Martin Thorborgs sko. Han har efter eget udsagn så mange penge i banken, at han kan leve et sorgløst liv – to gange.

Et ridderkors er på vej til en erhvervsmand, der tør kalde værdiløst tidsspilde for værdiløst tidsspilde. Og får han ikke korset af dronningen, får han det af mig. Dælme.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også