Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Facebook-skandalen var det bedste, der kunne ramme os

De sociale medier skal være gennemskuelige og ikke fjernstyret af økonomiske og politiske interesser. Lad os tage kontrollen tilbage og ansvaret på os.

Vi har trykket ’accepter’ til enhver pop-up på vores smartphones, vi har gladeligt lagt tonsvis af personlige informationer ud på de sociale medier, og vi har sjældent overvejet konsekvenserne af, at vores data kunne blive misbrugt. Men så kom virkeligheden snigende. Som en mikrofon, man troede, var slukket.

Takket være Facebook-skandalen med Cambridge Analytica begynder vi at forstå, hvad der kan ske, hvis vi lader den digitale udvikling fortsætte uhæmmet og ukontrolleret. Vi begynder at tjekke vores indstillinger, forholde os kritisk til dataindsamling og sætte grænser. Men én ting er, hvad vi hver især kan gøre for at beskytte vores eget privatliv og sikkerhed i den digitale verden lige nu. En anden ting er, hvordan vi fra politisk side kan sikre, at det i Danmark ikke er techgiganterne, der styrer, hvilke informationer, reklamer og nyheder, vi får, baseret på de data, de har på os, når vi går i dialog online. Hvordan undgår vi, at vi bliver brugt som uvidende brikker i et magtspil, hvor det er uigennemskueligt, hvem der trækker i trådene?

På Alternativets landsmøde, som vi afholdte i weekenden, fortalte Uffe Elbæk om sine visioner for Det næste Danmark. Et bæredygtigt, demokratisk og kreativt samfund, hvor vi sammen får det bedste ud af de muligheder, som teknologien giver os. Det gælder også de sociale medier.

Vi må nemlig ikke blive så forskrækkede og mistroiske, at vi helt glemmer det kæmpe demokratiske potentiale, som de sociale medier er - og stadig har til gode at få indfriet fuldt ud. Potentialet til at være et mødested, hvor alverdens mennesker på kryds og tværs kan mødes for at inspirere, grine og blive grænseløst klogere sammen. Platforme, der styrker den demokratiske samtale, hjælper til at gøre os klogere og fortjener vores tillid. Det potentiale skal vi have forløst i Det næste Danmark.

Hvis ikke vi selv tager kontrollen, tager techgiganterne den.

René Gade, ordfører for IT og digitale frihedsrettigheder

Det lyder måske bagstræberisk og ikke-frit, men jeg tror, at vi er kommet til et sted, hvor den eneste måde, vi faktisk kan generobre vores frihed i den digitale verden, er gennem en effektiv regulering og afkommercialisering af de sociale medier. Der er brug for en alternativ forretningsmodel, der ikke er annoncefinansieret, og hvor brugernes data ikke misbruges. En platform, hvor algoritmerne, der styrer de informationer, vi får, er offentligt kendte og opererer uden kommercielle interesser eller med politisk skjulte undertoner. For hvis ikke vi selv tager kontrollen, tager techgiganterne den.

En løsning kunne være at sende opgaven i udbud hos public service-leverandører, så de kan byde ind med nytænkende bud på Det næste Danmarks uafhængige, ikke-kommercielle sociale medier. Sociale medier, der skal gøre os klogere, styrke den demokratiske samtale og sikre, at vores data ikke bliver brugt som handelsvarer eller til politisk manipulation.

Tænk lige, hvor stort det kunne være, hvis den internationale model for fremtidens socialt ansvarlige og gennemsigtige onlinemedier var ’madein Denmark’, fordi vi som nation har taget ansvaret på os for at sikre borgernes digitale rettigheder og styrke demokratiet. Tænk, hvis vi kan skabe en platform, der kan inspirere de steder i verden, hvor man kæmper allermest med fake news, undertrykkelse og datamisbrug. Så Facebook-skandalen ender med at blive det bedste, der er sket for os. For demokratiet, for vores åbne øjne, ører og for vores digitale frihedsrettigheder.

Læg hjernerne i blød derhjemme i stuerne, ude på iværksætterkontorerne og rundt omkring i landets mediehuse. Hvordan tager vi i Det næste Danmark kontrollen tilbage fra de digitale monopoler, som de store spillere ender med at udgøre online, og hvordan skaber vi det demokratiske rum, som de sociale medier har så stort et potentiale for at blive? Hvordan skal vi gå ind i den digitale udvikling og bliver medskabere, ikke tilskuere, af den digitale oplysningstid, vi står midt i?

Vi kan til en start begynde at sige fra, når noget virker for godt til at være gratis. Omkostningen ved sultent at sætte sig til bords med bind for øjnene, overstiger på lang sigt nydelsen af det, man kortvarigt troede var en ”gratis frokost”.

BRANCHENYT
Læs også