Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Ingen kæmper hårdere for arbejderne end Liberal Alliance

Hver gang venstrefløjen holder 1. maj-taler, så slår det mig, hvor lidt de gamle røde partier egentlig har at tilbyde lønmodtagerne.

Så har vi endnu engang hørt de rørstrømske 1.maj-taler fra den politiske venstrefløj.

Enhedslisten vil gøre det 100 gange dyrere at parkere i København. SF tordnede mod uligheden i Danmark til trods for, at det er en af de laveste i OECD. Og Socialdemokratiet vil bestikke unge til at tage en specifik erhvervsuddannelse i stedet for at skabe attraktive vilkår for folk, der går på arbejde.

Igen i år slog det mig, hvor lidt venstrefløjen egentlig har at tilbyde lønmodtagerne.

I den anledning var det også slående at læse en undersøgelse fra Altinget, som viser, at Liberal Alliance har lige så stor en procentmæssig andel af arbejdervælgerne, som Socialdemokratiet har.

Det kan godt være, at det kommer bag på socialdemokraterne, men det kommer ikke bag på mig. Forfægter man som parti lønmodtagernes interesser, så vil man skabe bedre vilkår for den arbejdende del af befolkningen og forbedre deres hverdag. Det betyder først og fremmest, at man vil gøre det nemmere og billigere at være dansker. Skatter og afgifter skal med andre ord ned.

Det at konfiskere folks penge via skatter er et ret vidtgående indgreb i borgernes frihed. Naturligvis er der opgaver, der skal finansieres af fællesskabet, men der skal ikke opkræves flere skatter og afgifter end højst nødvendigt. Det er ikke i arbejdernes interesser.

Det er der sjovt nok ingen af de såkaldte arbejderpartier, som i dag har for øje. Til gengæld forsøger de at dele lønmodtagerne op i ”arbejdere” og ”de rige”.

Den ”allerrigeste” del af befolkningen er ifølge venstrefløjen dem, som tjener over topskattegrænsen. Det er 16-17 procent af alle beskæftigede.

Og det er i høj grad også helt almindelige lønmodtagere. Herunder en gruppe lærere, sygeplejersker og metalarbejdere.

Tag fx Per Bjerring Hansen fra Greve, som blev portrætteret i Weekendavisen den anden uge. Han er udlært smed og arbejder i dag som industriarbejder. Han har to biler, friværdi i ejendommen, og så betaler han topskat. Han betragter sig selv som en del af arbejderklassen.

Per Bjerring Hansen skaber høj værdi for sin arbejdsgiver. Det er derfor, han tjener en høj løn, og det er ikke udtryk for nogen uretfærdighed. I dag afleverer topskattebetalende lønmodtagere cirka 67 procent af de sammensatte marginalskatter til staten på den sidst tjente krone. Det vil altså sige, at 2/3 del af den værdi, de skaber, går til det offentlige og ikke til dem selv. Hvordan kan man påstå, at man er et arbejderparti og samtidig mene, at det er rimeligt?

Står det til os skal en helt almindelig lønmodtager slet ikke betale topskat. Den skal afskaffes. Og derudover skal alle have lov at beholde de første 7.000 kroner, som de tjener hver måned. Det svarer til 84.000 kroner om året.

Det er god politik for det arbejdende folk. Men først og fremmest synes jeg, det både er fornuftigt og rimeligt.

BRANCHENYT
Læs også