Debat
0

Jumbojet repareres, mens den er i luften

Det er bizart, at vi nu har fået både et beskæftigelsesfradrag, et jobfradrag og et nyt pensionsfradrag, som mange har svært ved at gennemskue, skriver Dansk Byggeri og Dansk Erhverv.

Det er et stadigt mere komplekst skattesystem, som minister Karsten Lauritzen er sat til at administrere. Foto: Nicolai Lorenzen

Den 1. juli blev Skat, som vi hidtil har kendt det, lagt i graven og erstattet med syv nye styrelser. Det nye Skat står overfor tre prøvelser af kæmpe proportioner. Der er tale om tre opgaver, som alle hver især ville kunne knække de fleste organisationer: En helt ny struktur, udflytning og kontinuitet i opgaverne og rekruttering af over 3.000 nye medarbejdere pga. nyansættelser og naturlig afgang over næste fem år.

Man kan mene meget om omstruktureringen. Men det er nok rigtigt set, at der var brug for handlekraft - blandt andet ovenpå skandalen om udbytteskat.

Det store spørgsmål er dog, hvordan man kommer fra A til B og får løst de tre mastodontiske udfordringer. Ikke mindst vil rekruttering af kompetente medarbejdere udgøre en stor begrænsning i det daglige. Borgere og virksomheder har jo krav på den samme retssikkerhed og service fra skattemyndighederne 2. juli, som de havde inden omstruktureringen. Populært sagt skal man reparere jumbojetten, mens den er i luften. Man kan nemlig ikke sætte et skilt op på døren, hvor der står 'Skat er lukket i tre år pga. ombygning.'

Som altid i den slags situationer skal man dog lade tvivlen komme den anklagede til gode. Derfor vil vi gerne ønske tillykke med den nye struktur og velkommen til et fortsat godt samarbejde mellem erhvervsliv og skattemyndigheder.

Vi vil dog gerne give et par enkelte gode råd med på den lange vandring fra A til B. For det første bør skattemyndighederne fokusere på kerneopgaver som ligning, forebyggende dialog og intelligent kontrol. Men må skrue ned for nidkærheden, fx når man rejser skattesager mod virksomheder, der uforvarende har fejlfortolket en skatteregel.

For det andet – og det er egentlig rettet mod politikerne – vil det også øge regelefterlevelsen og gøre kontrolopgaven lettere, hvis skattesystemet gøres mindre komplekst. På personskatteområdet kunne man starte med at afskaffe den grønne check og bruge pengene til at sænke bund- eller topskatten. Derudover er det lidt bizart, at vi nu har fået både et beskæftigelsesfradrag, et jobfradrag og et nyt pensionsfradrag, som mange har svært ved at gennemskue.

På kapitalskatteområdet har der også været knopskydning. Måske skulle man bare have sænket den generelle sats på aktieafkastbeskatningen og fjernet progressionen efter svensk forbillede?

På selskabsskatteområdet skal man nok også være varsom med at indføre nye komplicerede regler som det såkaldte ACE-fradrag, regeringen flirter med. Man bør i stedet fjerne begrænsningen på at bruge tidligere års underskud og sænk den generelle sats.

Af Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri og Jacob Ravn, skattepolitisk chef i Dansk Erhverv.

BRANCHENYT
Læs også