Debat
0

Vogt dig for ”falsk statistik”

Aktiemarkedet er i store træk i fremgang, men der gemmer sig nedture i statistikken, skriver Rune Wagenitz.

Jeg hører somme tider folk sige noget i retning af, at ”nu er aktiemarkedet steget syv år i træk, så det må da snart falde”. Mens jeg naturligvis fornemmer, hvad tanken bag det er, så er der flere nuancer, der er værd at notere sig.

Vi kan både sige, at det er rigtigt og forkert. Men kan vi bruge det til noget, eller er det bare en slags støj?

Lad os begynde med selve påstanden. Det er rigtigt, at hvis vi kigger på det globale aktiemarked, så skal vi helt tilbage til 2011 for at finde et negativt årsafkast – så længe vi måler på kalenderår. Ser vi på amerikanske aktier – målt på S&P 500-indekset – så er kurserne såmænd steget i endnu flere år i træk – lige siden 2009, faktisk. Men det er ikke hele historien. Se søjlediagrammet nedenfor. Det viser det løbende 12-måneders-afkast på en global aktieportefølje.

Vi skal såmænd ikke længere tilbage end til marts 2018 for at finde en 12-måneders periode med et negativt afkast.

I 2016 var der et år, hvor globale aktier var nede med 12 procent i forhold til året før. Og hele 22 procent hvis vi målte fra foråret 2015 til vinteren 2016! Kalenderåret er bare én af mange mulige 12-måneders perioder. Og hvorfor skulle det være mere rigtigt at se på 12-måneders perioden, som løber fra 1. januar til 31. december, end på alle mulige andre 12-måneders perioder? Eller måske lidt mindre end et år.

I gamle dage havde man et begreb, som hed finansåret; det løb fra 1. april til 31. marts. Ser vi på finansår i stedet for kalenderår, gav aktiemarkedet tab så sent som i 2015/16. Og så videre. At fokusere alene på kalenderåret vildleder, og man overser vigtig information – information som i dette tilfælde fortæller, at aktiemarkedet svinger mere end historien om én lang uafbrudt optur, man gerne hører. Kalenderår alene er ”falsk statistik”. Ufuldstændigt.

Men der er ikke meget musik i at sige følgende: ”Nu må aktierne snart falde, fordi… de faldt vildt fra 2008 til 2009, steg fra 2009 til 2011, hvor de så fik en ordentligt kraftig lussing, så steg de igen frem til foråret 2015, og fik en endnu større lussing gennem vinteren 2016, og steg så fint igen frem til 2018, hvor de først steg, faldt og steg igen over sommeren. Ja, så nu falder de - tror jeg.” Volapyk, ikke sandt?

Vi kan ikke forudsige fremtidige kursbevægelser ved at se på fortiden. Det siger næsten sig selv, men det afholder ikke os alle fra at prøve.

Jeg aner ikke, om aktierne bliver ved med at stige, eller der venter en nedtur lige om hjørnet. Det er der heller ingen andre, som ved; det er gætterier. Støjhistorier. Det nytter heller ikke at sige, at risikoen nu er større, fordi aktierne er steget gennem en længere periode. Det betyder, at hvis du har besluttet dig til at investere et bestemt beløb i aktier, så bør du holde fast i den beslutning. Går du ind og ud af markedet efter dine mavefornemmelser og halvbagte ”ekspertråd”, så ender du med at gå glip af afkast på den lange bane.

BRANCHENYT
Læs også