Debat
0

Slow tech udfordrer giganternes dominans

Software æder verdenen, udtalte stifteren af Netscape, Marc Andreesen, i 2011. Men i dag er software og den gode idé ikke længere nok.

På 367-369 Addison Avenue i Palo Alto, Californien, ligger en uanseelig garage med en grøn port. Her grundlagde Bill Hewlett and David Packard i 1939 Hewlett-Packard, og garagen, der nu er et museum, kaldes i daglig tale Silicon Valleys fødested.

Syv årtier senere efter fødslen af mikroprocessoren, internettet og smartphonen koster boliger og tilhørende garager i Silicon Valley millioner, og flere iagttagere peger på, at startupmekkaet er ved at miste sin magi. Det er blevet dyrt for små startups at eksperimentere med innovation på grund af techgiganternes dominans og den kultur, der er skabt af kapital i overflod og dertil høje værdiansættelser. Ikke mindst heltedyrkelsen af ”stifterne” og deres måde at drive virksomhed på møder kritik.

Silicon Valley står midt i en ansvarlighedskrise, som den anerkendte techjournalist Christopher Mims skrev for nyligt.

Den verserende sag om Tesla er et godt eksempel. Bag alle Teslas problemer ligger en sag i finanstilsynet, kritik af bilernes sikkerhed, svingende aktiekurs og afhængighed af en stifter, der efter eget udsagn er fysisk og psykisk udkørt. Flere analytikere mener, at Tesla simpelthen har skaleret for hurtigt. Drevet frem af topchef Elon Musks vision om at redde verden, men med eklatant mangel på solid industrierfaring og ansvarlig forretningsdrift.

Nu møder Tesla så markedets realiteter: I denne måned lancerer Mercedes-Benz, Audi og VW alle deres bud på fremtidens elbil. Tesla forventes at være skubbet ned til en 7. plads på elbilsmarkedet i 2021.

Der er ingen tvivl om, at den visionære Musk har banet vejen til det gunstige marked, de etablerede bilproducenter nu kan se frem til at drage fordel af. Tesla har formået at redefinere, hvad en elbil er, og med revolutionerende markedsføring formået at gøre et ellers snævert produkt attraktivt. Nu kan de etablerede så bruge deres ekspertise, infrastruktur og stabile virksomhedskapital til for alvor at true det monopollignende Tesla. Det er den klassiske udfordring ved at være first mover. Der følger som regel en hær af followers - i dette tilfælde etablerede brands - der kan accelerere på den vej, pioneren har bygget.

Udviklingen tegner et billede af de store, strukturelle forandringer, der sker i techverdenen netop nu. Vi er på vej ind i en ny æra, hvor giganterne har erobret internettet, alle har en smartphone, og hvor ny teknologi er blevet langt mere omkostningstungt og komplekst at udvikle. Giganterne har også for længst taget føringen på de mest hypede teknologier netop nu: Kunstig intelligens, kryptovalutaer, virtual reality, selvkørende biler og Internet of Things. Samtidig støvsuger de startupmiljøerne for talent med høje lønninger (medianlønnen på Facebook er cirka 1,5 millioner kroner) og en bunke af frynsegoder.

Hvor efterlader det så startuppen med den gode ide, der ønsker at skalere? Hvor findes raketbrændstoffet til fremtidens Elon Musk? Startupmiljøerne bliver heldigvis mere globale og forskelligartede. Silicon Valley oplever for første gang større fraflytning end tilflytning, mens miljøerne i bl.a. Los Angeles, New York og London blomstrer.

Nu møder Tesla så markedets realiteter: I denne måned lancerer Mercedes-Benz, Audi og VW alle deres bud på fremtidens elbil. Tesla forventes at være skubbet ned til en 7. plads på elbilsmarkedet i 2021.

Natasha Friis Saxberg, forfatter og head of technology i Maersk Growth.

Skal vi favne mulighederne i den fjerde industrielle tidsalder, skal sprinternes ideer kombineres med de etableredes infrastruktur, erfaring, legitimitet og en realistisk markedsforståelse – såkaldt slow tech. Et samarbejde med en etableret virksomhed åbner for eksisterende distributionskanaler, en global kundebase og operationel ekspertise. Det giver samtidig startups adgang til den samlede værdikæde, så de ikke kun løser ét lille led, men kan implementere deres løsninger på tværs. Virksomheden kan derved blive en ideel skaleringsmotor.

Internet of Things (IoT) æder verdenen i dag, og mødet mellem milliarder af forbundene fysiske enheder og software vil producere uanede datamængder. Data er grundlaget for udviklingen af kunstig intelligens, som vil ændre vores verden radikalt og for altid. For at drive vores tidsalders udvikling optimalt skal sektorerne arbejde sammen. Den fysiske verden skal møde softwareverdenen, domineret af techgiganter og startups, og i samarbejde med de politiske instanser skabe fleksibel regulering, der sikre at teknologi, vækst og etik kan accelereres hånd i hånd.

BRANCHENYT
Læs også