Debat
0

Mange renserier flyder med kemikalier

Danske renserier bruger dagligt stoffer, som mistænkes for at være kræftfremkaldende og skadelige for nervesystemet.

Med få Google-søgninger kan man læse alt om giftige kemikalier, perchlor og kulbrinte.

Kemikalierne bliver brugt på de fleste almindelige renserier, når snavset skal fjernes fra tøjet. Perchlor og kulbrinte mistænkes for at være kræftfremkaldende, astmafremkaldende og Forbrugerrådet Tænk har sågar skrevet, at perchlor kan skade nervesystemet. Man kan ikke lade være med at spørge: Hvorfor er de rensemetoder egentlig stadig lovlige i Danmark?

Forleden dag sad jeg i min bil og havde tilfældigvis parkeret ude foran et almindeligt renseri. Der kom en mor ud med en voksipose - en slags håndbåren sovepose til babyer. Hun smilede bredt, og jeg forestillede mig, at hun havde i sinde at lægge sin baby i den ’rene’ Voksipose ude i haven. Hvad hun formodentlig ikke vidste, var, at voksiposen var renset i kulbrinte.

Kulbrinte er i familie med benzin. Det svarer groft sagt til at dyppe voksiposen i en tønde benzin for herefter at spraye parfume på, så lugten af kemikalier fjernes. Jeg mistænkte, at moderen højst sandsynligt ikke havde indleveret voksiposen på renseriet, hvis hun vidste hvor sundheds- og miljøskadeligt kulbrinte er.

Jeg har nu Googlet perchlor og det første resultat, jeg får, er en artikel fra dr.dk med overskriften ”Renserier får lov til at forurene”. Den handler netop om de sundheds- og miljøskadelige effekter ved rensemetoderne. Artiklen er publiceret i 2003 og man har overraskende nok stadigvæk ikke gjort noget ved problemet.

Allerede i dag er perchlor ulovligt i flere lande rundt omkring i verden. Hvorfor har man så ikke gjort noget ved det i Danmark?

Allerede i dag er perchlor ulovligt i flere lande rundt omkring i verden. Hvorfor har man så ikke gjort noget ved det i Danmark?

Helt generelt burde vi have nultolerance over for giftige kemikalier og være frontløber, når det gælder bæredygtighed. Vi burde stramme op fra politisk side og selvsagt informere danskerne, så de ikke lægger deres børn i voksiposer, der er renset i giftige kemikalier – for ikke at tale om alle de voksne der bruger de almindelige renserier.

Jeg må indrømme, at jeg i et splitsekund overvejede at stå ud af bilen og fortælle moderen om de giftige rensemetoder, kulbrinte og perchlor, men som de fleste mennesker forblev jeg passiv og gjorde ingenting.

Til gengæld besluttede jeg mig for at skrive om problemet i et indlæg. Nu håber jeg, at den smilende mor får informationen her, så hun og andre forældre overvejer konsekvenserne, før de fremover indleverer rensetøjet.

af Arash Rahimi, marketingschef i renseriselskabet Butlers.

BRANCHENYT
Læs også