Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Indvandrere og flygtninge har ingen undskyldninger for ikke at få et job

Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere koster danske skatteydere 36 milliarder kroner om året. Det åbenlyse problem er vi nødt til at være helt ærlige omkring.

Man kan ikke meningsfyldt debattere dansk udlændingepolitik uden at kigge på de helt åbenlyse problemer, vi står med.

Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere koster danske skatteydere 36 milliarder kroner om året. Vi har store problemer med integrationen, dårlige resultater i skolen, lav beskæftigelse og høje kriminalitetsrater. Og det mest bedrøvelige er, at det på mange stræk står dårligere til med efterkommerne.

Ifølge Danmarks Statistik har mandlige ikke-vestlige efterkommere et kriminalitetsniveau på 152 procent højere end hele den mandlige befolkning. Der er svage tegn på forbedringer, og det skal vi glæde os over, men udfordringen er stadig enorm.

Jeg er dog helt klar over, at det kan være hårdt at få smidt i hovedet, hvis man ikke selv er en del af statistikken. Men derimod er en helt almindelig integreret og pligtopfyldende ung muslim, som har sit på det tørre.

Det er der også mange, der kommer og fortæller mig, når jeg eksempelvis er til politisk debat på gymnasier. Og jeg kan sagtens forstå frustrationen.

Men jeg plejer også at sige, at der er ingen grund til at føle sig personligt ramt, hvis man ikke indgår i den dårlige statistik. Så skal man omvendt være stolt over det ansvar, man selv har taget.

For vi skal kunne tale om problemerne, før vi kan få dem løst. Og det skal ikke være sådan, at vi for hver gang, vi taler om en muslim, der klarer sig skidt, så skal vi partout tale om en, der klarer sig godt. Eller omvendt.

Vi bliver bare nødt til at adressere den store overrepræsentation af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, vi ser i statistikkerne Det er et stort problem, og der påhviler alle et stort personligt ansvar for at blive integreret i det danske samfund. Det kan godt være, at det er hårdt, men der er ingen undskyldninger for ikke at blive integreret. Det påhviler den enkelte. For du kan godt!

Vi har et meget fintmasket sikkerhedsnet i Danmark, hvor der er fri og lige adgang til sundhedssystemet og skatteyderbetalt uddannelse. Derfor er der heller ingen undskyldninger i lige netop Danmark.

Men det kræver, at man beviser noget. Man skal vise, at man kan indgå i et fællesskab og tilpasse sig de værdier, der gælder på enkelte arbejdsplads. Lige så vel, at danskere, der rejser til udlandet, også skal bevise, at de kan tilpasse sig.

I Danmark skal du fx acceptere ligestillingen mellem mænd og kvinder. Du skal acceptere, at der spises svinekød i kantinen, uden at du i øvrigt selv er tvunget til at spise det. Du skal acceptere, at din minoritetsreligion ikke har forrang. Du skal kort sagt bevise, at du kan indgå i et inkluderende fællesskab.

Og så skal vi fra politisk side lade være at stille forhindringer i vejen i form af så høje ydelser, at det ikke bare kan betale sig at tage et arbejde. Vi skal indrette samfundet, så du har de bedste incitamenter til at få et arbejde og blive en del af det inkluderende arbejdsmarked.

Til gengæld kræver vi, at du selv tager et ansvar og bliver integreret. For der er ingen undskyldninger.

BRANCHENYT
Læs også