Debat

Nyhed: Brugte biler går som varmt brød. Nyhed: I 2022 bliver det »endnu dyrere at være dansker« ifølge økonomer. Nyhed: Mange råvarer er på vej ind i en supercyklus. Analyse: Forbrugervagthund kan komme kunderne til undsætning - måske er negative renter ulovlige.

Kære butikker: Pak julegaverne ind eller pak sammen

Når hæderkronede butikker, som burde holde service-fanen højt i december, slækker på servicen og medarbejderne lader, som om at det er helt naturligt, så er det altså tid til at komme ind i kampen igen.

For et par dage siden fik fruen og jeg den indskydelse at gå i Magasin i Lyngby, lige efter en tur i biffen, for at købe julegaver. Det kom jeg ikke ligefrem i julehumør af.

Der var nemlig propfyldt, og Magasin annoncerede livligt for ekstra nedsatte priser – for “medlemmer” skulle det vise sig.

Ikke desto mindre fandt vi ønskelisterne frem og havde i løbet af kort tid favnen fuld af gaver til store og små og stod herefter i kø for at købe løs. Vi kom til at stå i kø meget længe. Da det blev vores tur, skulle vi vise medlemskort for at få rabat på de gaver, vi ville købe. Fruen have skam et kort, men dét duede ikke, og den unge ekspedient interesserede sig ikke for, at min kone er loyal kunde og medlem af Magasins kundeklub.

Hun forklarede dog venligt, at GDPR-reglerne nu betyder, at kortet skam skulle være digitalt.

Vi fumlede med kortet, mens den unge dame utålmodigt ventede. I første omgang kunne vi ikke få netforbindelse, og da der så endelig var hul igennem, kunne vi ikke logge ind. Sikkert fordi mange andre kunder prøvede at logge på systemet.

Løsningen blev en anden kunde, som venligt tilbød, at vi kunne låne hendes onlinekort på mobilen. Mens vi betalte, spurgte jeg, om ekspedienterne mon hjalp med at pakke gaverne ind? »Nej nej nej, vi har alt for travlt med at sælge julegaver i dag, så vi har lukket de borde, der normalt pakker julegaver ind. Ellers ville det jo bare bryde helt sammen«, lød det prompte og selvsikkert.

Kære Magasin og kære butikker: Der er få dage til jul og købsfrekvensen stiger for hver dag vi nærmer os juleaften. Nu har I chancen for at vise jeres kunder, at I vil dem, at I gør jer umage,

Så landede min kæbe på gulvet. Undskyld Magasin, men hvad har I gang i?

Har I opdaget, at der er andre butikker end jer, der gerne vil pakke ind i december, og at I snart synger på sidste vers i krigen med onlinehandlen, hvis I ikke vågner op? Har I hørt, at Amazon er på vej, og at der er andre gode udbydere, der lige nu gør sig umage for at komme danske forbrugere til undsætning? Omkring 51 pct. af alle amerikanere køber i år alle deres julegaver på Amazon, og de pakker gerne ind.

Eller er det hele gået op i lønprocenter for jer, så I kan få den bedste pris for butikken, når I finder en køber?

Kære Magasin og kære butikker: Der er få dage til jul, og købsfrekvensen stiger for hver dag, vi nærmer os juleaften. Nu har I chancen for at vise jeres kunder, at I vil dem, at I gør jer umage, og at I er et reelt alternativt til at sidde derhjemme i den bløde lænestol og bestille flot indpakkede julegaver, som leveres til døren med til og fra kort, nærmest lige til at lægge under træet.

Hvis I har brug for mere inspiration, så tag en tur til Aalborg, hvor jeg for nylig har været og se hvad butikkerne i byen gør for at skabe stemning og oplevelser. Gør hvad de kan for at være kundernes bedste hjælpere. Servér en kop varm chokolade eller glögg, mens jeg venter i køen på at betale og få mine gaver pakket ind. Mens jeg venter på at I får styr på jeres forretning og service. Så kan det nemlig være vi ses til næste år igen.

Læs også
Top job