Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Spænder bankerne ben for prissammenligninger?

Selskabet Samlino forsøgte for nylig at lave en fair sammenligning af priserne i bankernes investeringsforeninger. Sølle to af 16 banker svarede fyldestgørende.

Artiklens øverste billede
Rune Wagenitz Sørensen, rådgiver i formueplejeselskabet Miranova.
Rune Wagenitz Sørensen, rådgiver i formueplejeselskabet Miranova.

Den fri konkurrence fungerer bedst, når forbrugerne har fuld viden: Når de kender alle udbydere, og alle udbyderes priser.

Det er blevet meget lettere med internettet, hvor forskellige portaler nådesløst våger over priser på det ene og det andet. Pricerunner tager sig af mange slags fysiske varer, Mybanker ser på bankrenter, og Antikvariat.net er for bogelskere. Og så er der Samlino, der har specialiseret sig i nogle af de lidt mere komplicerede markeder med komplekse produkter – mobiltelefoni, forsikring og lignende.

Samlino bemærkede på et tidspunkt min kamp for at få bankerne til at fortælle, hvad det egentlig koster at spare op i de banktilknyttede investeringsforeninger – Danske Invest, Nordea Invest, og så videre.

Samlino gjorde derfor det, prisportaler plejer at gøre, når de sammenligner priser, nemlig at kontakte udbyderne og bede dem svare på nogle spørgsmål. Man skrev til 16 banker og bad dem oplyse omkostningerne i procent af det investerede beløb inklusive alle omkostninger på et sammenligneligt grundlag med deres standard investeringsanbefaling, når kunden ikke har særlige ønsker.

To af dem svarede nogenlunde fyldestgørende på spørgsmålene. To banker – altså hver ottende.

Der var skam nogle af de 14 andre banker, der reagerede; de tav ikke alle sammen. Deres svar var dels kritik af Samlinos troværdighed, og dels forklaringer om, at deres opsparingsprodukter var så specielle eller så individuelt tilpassede, at de ikke meningsfuldt kunne indgå i en sammenligning.

Man gik i dialog med bankerne om, hvordan man så kunne udforme sammenligningen, men lige lidt hjalp det. Den ene bank efter den anden meddelte, at de havde ”valgt ikke at deltage i undersøgelsen”. Altså rent benspænd.

De nye EU-regler i det såkaldte MiFID-direktiv bør øge gennemsigtigheden betragteligt, fordi en række hidtil skjulte eller indirekte omkostninger nu skal regnes med og vises overfor kunderne mindst en gang om året. Men selv nu hvor MiFID-direktivet er trådt i kraft, kommer prisportaler indenfor finans til kort, og de enkelte forbrugere får svært ved at sammenligne priser.

Det kan lade sig gøre med mobiltelefonabonnementer, uanset at mobilkunder er meget forskellige – nogle bruger stort set kun mobildata, andre taler meget. Nogle ringer meget til udlandet, og andre slet ikke. Alt det er det muligt for seriøse prisportaler som Samlino at tage højde for med deres værktøjer, uden at jeg siger, at alle prissammenligninger er perfekte. Jeg nægter at tro, at det ikke også kan lade sig gøre for opsparingsprodukter.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.