Find jeres formål eller uddø, kære taxibranche
Forbrugerne fik for en kort stund smag for Uber, som både var billigt og nemt, og selvom menneskers korttidshukommelse er kort, har vi ikke helt glemt følelsen af god service, skriver direktøren for McCann Copenhagen.
Forleden holdt jeg en time i kø i indre København. Der var taxastrejke, fandt jeg ud af op af dagen. Fair nok. Min formiddag i bilen er ikke baggrunden for dette opråb.
Jeg forstår det bare ikke helt. Den stolte og traditionsrige taxibranche har om nogen været ude i stormvejr. Først taxitjenesten Ubers indtog og så de høje helligdagspriser i julen, hvor forbrugerne igen vendte branchen ryggen. Og nu en trafiklammende strejke, fordi taxaloven liberaliseres, og der således kommer flere taxaer på vejene til større konkurrence.
Kære venner – for det er I, jeg tager faktisk taxa flere gange ugentligt – pas på, at I ikke skyder jer selv i dækkene.
Forbrugerne viste jo tydeligt, at de høje julepriser ikke var i orden. Og de fleste af jer var hurtige til at rette ind og sænke priserne igen. Hvis ikke I skal miste jeres rolle og troværdighed overfor forbrugerne, så må I altså kæmpe lidt smartere.
Vi fik for en kort stund smag for Uber, som både var billigt og nemt, og selvom menneskers korttidshukommelse er kort, har vi ikke helt glemt følelsen af en service, der var skabt ud fra et moderne normset og med forbrugerens behov for umiddelbar transport for øje.
Uber røg desværre ind i et politisk uvejr, men brancher og brands, der tænker nyt og anderledes og forstår forbrugerne og deres behov, vinder faktisk rigtig meget sympati. I mine øjne har taxibranchen en stor fremtid og rolle i det danske samfund, hvor mobilitet dag for dag er med til at definere både arbejds- og fritidsliv. Men hvis vi skal se udover den daglige hverdagskonkurrence, så lider branchens samlede image stor last i disse år, fordi branchens handlinger ikke er i takt med, hvad vi som forbrugere forventer i en moderne verden.
Vi vil gerne forstå jer, men I skal gøre det smartere og komme tættere på os som brugere. I skal gøre det nemmere og smartere at køre taxa i stedet for at skræmme os væk med højere priser for den samme service. Verden er åben, og selvom Uber er væk for en tid, er der mange alternativer i de mange nye deletjenester. Et marked som de seneste år er eksploderet og som spås at være fremtiden for mobilitet.
Taxibranchen bør skele til de mange nye mobilitetstjenester og se sit formål, som mobilitet og dermed drive den udvikling i stedet for at dytte i hornet for at holde på den klassiske forretningsmodel.
Den klassiske videoudlejningsbutik Blockbuster døde på grund af streamingtjenesterne, Kodak opfandt det digitale kamera, men solgte patentet for en kortsigtet gevinst. Og Nokia gik i graven, da man ikke i tide så mulighederne i smartphones. Taxibranche risikerer samme skæbne, hvis ikke man gentænker forretningsmodellen og bruger teknologien til at gøre det smartere at tage en taxa.
Af Tobias Smidth-Fibiger, direktør McCann Copenhagen