Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Seks kilometer vildsvinehegn. Det er jeres værdi for os, udlandsdanskere

Idéen er tæt på genial. Men ingen i det officielle Danmark vil tage regningen og sige: »Kør!«

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Der går en historie om et par, der kommer ind på en jysk kro og får udleveret menukortet. De henvender sig så til tjeneren og spørger, om der er noget, han kan anbefale, når de begge er veganere. »Ja,« svarer tjeneren. »En taxa.«

Hvis ens forventninger ikke er realistiske, har man kurs mod en skuffelse. Eventuelt ligefrem en fornærmelse. Her må man håbe, at de 250.000 danskere, der bor og arbejder i udlandet, ikke er nemme at fornærme. De har ellers grund til at være det.

Toppen af dansk erhvervsliv har lige afleveret syv anbefalinger til, hvordan udlandsdanskernes netværk og viden kan bringes i spil til gavn for Danmark og dansk eksport. Idéen virker ualmindelig god. 8 ud af 10 udlandsdanskere er ifølge en undersøgelse klar til at promovere deres gamle fædreland, og ved at sætte deres kontakter og lokalkendskab i system kan danske virksomheder og institutioner få en utrolig mængde ambassadører rundt om i verden.

Nu kommer fornærmelsen.

Regningen for at få idéen realiseret er cirka 6 mio. kr. om året. Så meget koster det ifølge Copenhagen Capacity at stifte en forening, der kan bære initiativet og få det i drift. Ikke ligefrem noget gigantisk beløb.

Men er nogen klar til at tage regningen og sige »Kør!«? Næh.

Statsministeren har takket mange gange for de spændende anbefalinger og budt ind med 2 mio. kr. på statens vegne. Resten af beløbet skal forsøges rejst ved at sende en raslebøsse rundt i dansk erhvervsliv hen over det næste halve år.

Se, dét er format, ikke?

For at blive i pengenes verden, så siger de manglende millioner måske vældigt meget om, hvor meget det officielle Danmark – både staten og erhvervslivet - egentlig er klar til at satse på initiativet. Svaret er: Mindre end seks kilometer vildsvinehegn.

Det 70 kilometer lange hegn, som både tyskerne og jægerne smågriner af, fordi det ikke kommer til at holde vildsvin ude af Danmark, begyndte staten at sætte op i denne uge. Til en million kroner pr. kilometer. »Symbolpolitik« kalder nogen hegnet.

Og her er endnu en ting, som udlandsdanskerne kan summe over. Hvis et ubrugeligt vildsvinehegn er symbolpolitik, hvad er så et initiativ, der skal binde Danmark og danske virksomheder sammen med 250.000 udlandsdanskere, og som den absolutte top i dansk erhvervsliv har holdt møder om siden august - men som man ikke har kunnet finde 6 mio. kr. til at realisere?

Knæbøjningen skulle bare afvikles - med samme sandsynlighed for succes som at gå ind på en jysk landevejskro og få udleveret et vegansk menukort.

Rådet må være, at de 20 danske erhvervstopfolk, der har udtænkt anbefalingerne, i en rasende fart finder de penge, der mangler for at komme i gang. Ellers ligner hele affæren en fornærmelse mod de titusindvis af udlandsdanskere, der ifølge undersøgelsen er klar til at bistå Danmark med kontakter, viden og eksport.

Et slag i luften, et drøn på en bliktønde.

Som tingene står lige nu, minder processen om sidste uges møde i Davos, hvor topledere fra hele verden brugte 1.500 privatfly for at komme til Schweiz og diskutere bæredygtighed.

Konspirationsversionen er, at erhvervsfolkene har været nyttige idioter i et forfinet, bureaukratisk spil. At det aldrig var meningen, at dygtige og kompetente udlandsdanskere skulle knyttes sammen med virksomheder og institutioner i Danmark.

Hvorfor? Fordi initiativet på sigt kunne blive en konkurrent til Udenrigsministeriets profitable eksportrådgivning.

Derfor, erhvervsfolk. Knæbøjningen skulle bare afvikles - med samme sandsynlighed for succes som at gå ind på en jysk landevejskro og få udleveret et vegansk menukort.

Velbekomme.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.