Debat
BREAKING
0

Aktive investeringsforeninger er ren lotto

Hvert år er der faktisk nogle af de aktive investeringsforeninger, som slår markedet. Andre taber til gengæld så stort, at det mere end opvejer vindernes gevinster.

De danske investeringsforeninger er og bliver ude af stand til at følge med aktiemarkedet under ét, og de, der investerer i foreningerne, bliver ved med at gå glip af afkast.

Det er den brutale konklusion, jeg tillader mig at drage, efter at vi i Miranova endnu engang har opgjort et års afkast i investeringsforeningerne.

Spredningen er stor: Hvert år er der faktisk nogle af investeringsforeningerne, som slår markedet. Andre taber til gengæld så stort, at det mere end opvejer vindernes gevinster. Så at investere i aktivt forvaltede investeringsforeninger er lidt ligesom at deltage i et lotteri: Man kan være heldig at få en gevinst (foreningen overpræsterer), men sandsynligvis taber man, og i det lange løb kan man nærmest ikke undgå at tabe (de fleste foreninger underpræsterer).

Lad os først tage de afdelinger, som investerer i europæiske aktier. De har i 2018 i gennemsnit (median) givet et afkast på minus 12,5 procent. De europæiske aktiemarkeder under ét gav et afkast på minus 10,4 procent, og fondene lå altså mere end to procent bagefter markedet. Havde man investeret i en ETF, det vil sige en børsnoteret indeksfond, havde man fået et afkast på minus 10,2 procent, altså en hårsbredde bedre end markedet.

Resultatet er endnu værre for de investeringsforeninger, som investerer i amerikanske aktier. Her lå investeringsforeningerne hele 3,8 procent efter aktiemarkedet. Også for USA-aktiernes vedkommende lå ETF’ernes afkast en lille smule over de samme indeks, som investeringsforeninger sammenligner sig med.

2018 var i det hele taget et slemt år for aktieinvestorer, men valgte man at investere via en dansk investeringsforening med en aktiv investeringsprofil, endte man altså i gennemsnit med et ekstra tab.

Jeg understreger ”i gennemsnit”, for nogle af afdelingerne klarede sig som nævnt bedre end markedet.

Den oplysning kan man dog ikke bruge til noget som investor, for det er tilfældigt fra år til år hvilke afdelinger, der overpræsterer. Vi kan ikke udpege hvilke afdelinger, der overpræsterer de næste år. Det eneste, som er konstant, er, at aktivt forvaltede investeringsforeninger i gennemsnit taber penge i forhold til markedet. For årene 2000 til 2018 underpræsterede de danske aktiefonde med 1,6 procent i gennemsnit pr. år, målt over alle verdens aktiemarkeder. For en investering på en million kroner tilbage i 2000 ville man være gået glip af flere 100.000’er af kroner ved udgangen af 2018, altså et beløb man godt kunne købe en pæn stor bil for.

Jeg kan godt følge, at folk køber lodsedler. Det er små beløb, de satser, og deres forventede tab går til Røde Kors eller et andet godt formål.

Jeg begriber til gengæld ikke, at nogen stadig vil deltage i bankernes investeringsforenings-lotteri. Folk satser hele deres opsparing, og deres forventede tab går til at fore bankernes egenkapital. Og der er ingen udsigt til, at dette vil ændre sig; billedet er det samme år efter år.

BRANCHENYT
Læs også