Debat
0

Billigere biler har gjort Danmark markant rigere

Registreringsafgiften hæmmer økonomien og danskernes frihed. Derfor skal den længere ned.

Skulle der overhovedet have været nogen tvivl om hvorvidt lavere registreringsafgifter ville virke, så er den efterhånden manet endegyldigt til jorden. Lavere registreringsafgift er udtryk for en helt ekstrem grad af sund fornuft. Ja, det er faktisk svært at finde et område, hvor pengene kan bruges bedre.

En dugfrisk analyse fra den liberale tænketank Cepos – baseret på tal fra Danmarks Statistik – viser, at økonomien har fået et markant løft siden lettelserne i registreringsafgiften.

Cepos fokuserer udelukkende på nedsættelsen i 2015, hvor registreringsafgiften gik fra 180 til 150 procent. Analysen viser, at samfundsøkonomien er løftet med 11 kroner for hver krone, der kom færre i statskassen. Sagt på en anden måde, så har borgerne skulle betale 2,26 milliarder kroner for, at staten kunne få 215 millioner i statskassen. Det er mageløse tal og viser blot, hvor skadeligt registreringsafgiften i virkeligheden er.

For skadeligt, det er den. Af flere årsager. Først og fremmest er registreringsafgiften en skat på aktivitet, beskæftigelse og mobilitet. Rigtig mange danskere er afhængig af en bil – særligt i områderne langt fra de store byer, hvor den offentlige transport er begrænset. Registreringsafgiften hæmmer dermed økonomien og danskernes frihed. Den forhindrer mange danskere i at købe en sikrere og mere miljøvenlig bil.

Vi ved også fra det Miljøøkonomiske Råd, at beskatningen af danske bilister er dårligt givet ud. Det hænger sammen med, at afgiften på biler er langt højere end de omkostninger, der er forbundet med bilisme i form af for eksempel forurening og trængsel. Når man beskatter bilismen hårdere, end hvad omkostningerne tilsiger, så opstår der et samfundsøkonomisk tab. Med andre ord: Man smider penge ud af vinduet!

Derudover kan vi se i rapporten fra Cepos, at det er familier i provinsen, som har fået størst gevinst ved nedsættelsen af registreringsafgiften. Og det giver jo god mening, at dem, der i højere grad er afhængig af bilen, også får den største gevinst ved at købe en billigere bil.

Nok så interessant er det, at det er familier med små indkomster, der relativt har fået mest ud af det. Det skyldes, at udgifter til biler lægger beslag på en større del af disse familiers indkomster.

Og se, det er jo ret interessant. Det er altså i øjeblikket særligt familier med de lavest disponible indkomster og familier, der bor i udkanten, som betaler prisen for den skævvridende registreringsafgift

Registreringsafgiften vender i særlig grad den tunge ende nedad. Det er ofte noget, som venstrefløjen går højt op i. Derfor er min opfordring også, at venstrefløjen melder sig ind i kampen for en langt mere rimelig bilbeskatning, så det ikke er de mindre velstillede borgerne langt væk fra storbyerne, som skal betale prisen.

Liberal Alliance har ad tre omgange fået nedsat registreringsafgiften. Vi stopper dog ikke før, at den er helt afskaffet. For det er på alle måder en helt og aldeles urimelig skat, som dræner samfundet og borgerne for værdi.

BRANCHENYT
Læs også