Mai Mercado, så hvem passer på vores børn, hvis det ikke er dig?
Der mangler pædagoger i vores vuggestuer og børnehaver. Det er åbenlyst for alle, men desværre ikke for børne- og socialminister Mai Mercado.
Forleden kunne man på DR se den udmærkede dokumentar ’Hvem passer vores børn?’, som rammer hovedet på sømmet: Der er alt for få pædagoger. Den konservative socialminister Mai Mercado var hurtig på banen og brokkede sig over, at hun ikke havde haft mulighed for at udtale sig til det konkrete program, samt hvor uretfærdigt det var, at DR havde brugt et klip, som var hele tre måneder gammelt. Dertil kastede hun aben videre til kommunerne.
Man blev efterladt med det indtryk, at ministeren Mai Mercado i hvert fald ikke passer på vores børn.
Sagen er, der er for få pædagoger. Og i stedet for at tage skeen i den anden hånd og lave om på normeringen, så der kommer flere pædagoger i de danske vuggestuer og børnehaver, så taler ministeren om sin egen sendetid, sin politiske karriere og et kommende valg.
Tænk hvis jeg som iværksætter handlede sådan, så snart der var modgang eller centrale udfordringer med min service eller produkter. Tænk hvis jeg helt undlod at tale om kunderne, som i denne sag er børn på mellem 0-6 år og deres forældre? Tænk hvis jeg bare pegede fingre af mine mellemledere, som ministeren gør med kommunerne i dette tilfælde? Og tænk hvis jeg i øvrigt havde mere travlt med at blive valgt til næste bestyrelsesmøde?
Virksomheden ville ikke overleve særligt længe, og jeg ville få verdens dårligste tilbagemeldinger på Trustpilot. Mai Mercado får her 1 stjerne ud af 5 sammen med en anbefaling om at stramme op og få det til at handle om børnene.
Det er skam ikke fordi, at ministeren blander sig udenom den politiske debat. Tværtimod. Ministeren har eksempelvis tidligere blandet sig i familiens brug af iPad og andre personlige ting. Her tænkte man faktisk et kort øjeblik, om ministeren også ville blande sig i, hvor mange rosiner man giver sine børn, eller om tandbørsten har den rigtige farve.
Her står Mercado med en både konkret og langt mere relevant sag, hvor der er flere forældre, som ville sætte pris på, at hun går forrest og løser det ekstremt simple problem: Giv markant flere penge til kommunerne, som øremærkes til flere pædagoger. Svaret er nemlig ganske simpelt for alle og enhver: Der er for få pædagoger.