Debat
0

Lad os indføre et krav om erhvervserfaring til folketingspolitikere

Det er på tide at indsætte et minimumskrav på syv års fuldtidsarbejde udenfor politik, før man kan blive medlem af folketinget.

Vi skal snart vælge regering igen. Det er på tide, at vi får sat punktum i debatten om uerfarne politikere, som altid vender tilbage. Vi skal kræve, at en ny regering ændrer reglerne, således at kun folk med erhvervserfaring kan blive medlem af folketinget.

Tilliden til politikerne er i bund. Og når man er leder, så er det noget, man skal tage hånd om. Derfor bør politikerne gå i gang med de bagvedliggende årsager. Jeg foreslår, at vi starter med erhvervserfaring.

For at give os vælgere en følelse af, at politikerne forstår vores hverdagsproblemer og vores nærmiljø, er vi nødt til at vide, at de selv har levet i den samme verden, dvs. med et fuldtidsjob udenfor politik, kommuner og fagbevægelse.

Det er let at mene noget. Alt for let. For det er vor samtids akilleshæl, at det at mene noget er nok for at deltage i den offentlige debat. Men vil man lede, så er det ikke nok at mene, så må man vide. Og viden kommer fra erfaring.

Det er egentlig ret enkelt. Forestil dig, at du sidder på arbejdet, da det bliver annonceret, at du får ny chef. Han er helt grøn. Faktisk er han kun lige færdig med sin uddannelse. Du skal træne ham op. Han skal lære på jobbet, »det kan han sagtens, han er klog«, siger de. Men mens han lige lærer, hvordan virksomheden fungerer, hvordan forretningsverdenen agerer, hvordan han bliver en acceptabel leder, hvordan man forhandler, hvordan man jonglerer strategiske perspektiver og uddelegerer effektivt, så tager han alle de beslutninger, der dikterer både du og dine kollegaers ve og vel og forretningens overlevelse.

Det lyder uansvarligt, ville du nok tænke. Du ville formentlig begynde at lede efter et job, hvor du blevet ledet af en, som du fagligt respekterede.

Forestil dig at Novo Nordisk annoncerede, at de indsætter en 30-årig direkte fra universitetet som koncerndirektør. Eller at Mærsk annoncerede, at de erstatter bestyrelsen med en gruppe tidligere studentermedarbejdere, som godt nok aldrig har arbejdet med skibsfart eller international forretning, men som har vist loyalitet og stemmer, som formanden vil have. Så ville du tænke, at det var begyndelsen på enden for firmaet. Og det ville du have ret i.

Det er utænkeligt, at man i erhvervslivet sætter topledere ind uden passende erfaring. Erfaring og faglig forståelse er selve forudsætningen for succes. Det er rigtigt at nye og unge kan bringe nye ideer og entusiasme med sig ind. Men det er altså statistisk usandsynligt at lykkedes uden faglig erfaring, og det tager årtier at mestre de kundskaber, der er vigtige i politik; forhandling, ledelse og organisering.

Hvorfor accepterer vi noget politisk, vi ikke ville i erhvervslivet? Hvorfor tillader vi, at store dele af folketinget udgøres af folk, som aldrig har arbejdet på det arbejdsmarked, de skal regulere? Mange har aldrig undervist på de skoler, de vil reformere. Og hvordan skal politikere, som aldrig har skabt en krone i værdivækst, bestemme hvordan vores fælles penge skal fordeles? Svaret er, at der er ingen gode grunde til, at vi accepterer det. Og vi skal holde op med det.

Det er på tide at indsætte et minimumskrav på 7 års fuldtidsarbejde udenfor politik, før man kan blive medlem af Folketinget. Hvis man gerne vil være politiker, kan man passende være fritidsaktiv i kommunal politik, så man også lærer det.

Vi skal have gjort op med meningskulturen og erstattet den med en videnskultur

Tine Thygesen, direktør og medlem af regeringens iværksætterpanel.

Man siger, at man tager gode beslutninger baseret på erfaring og får erfaring fra dårlige beslutninger. Men Folketinget er altså ikke stedet, hvor man skal skabe sin erfaring og tage sine dårlige beslutninger. Det er vores lands øverste magtinstans, så man skal have lavet sine dårlige beslutninger et andet sted, inden man kommer ind og regerer landet.

Jeg har været administrerende direktør, siden jeg var 28 år. Dengang mente jeg, jeg havde helt styr på det. I dag, hvor jeg har 12 års erfaring som direktør, ser jeg i bakspejlet, hvor meget jeg ikke vidste. Jeg har fået erfaring, men det har kostet både fejl og forkerte dispositioner. Heldigvis har jeg været chef for private selskaber, så mine fejl har ikke påvirket hele landet.

For få år siden overraskede statsministeren nationen ved at udpege Tommy Ahlers som minister. Tommy Ahlers var politisk ukendt, men en succesfuld i det private erhvervsliv. På kort tid er Ahlers blevet en vellidt og effektiv minister. Det er han blevet, fordi han har trænet i årtier som iværksætter, direktør og investor. Den solide erfaring bruger han nu som politiker.

Vi skal have gjort op med meningskulturen og erstattet den med en videnskultur. Vi skal højne niveauet i den offentlige debat og på Christiansborg. Vi skal have genskabt tilliden til, at vi er i gode hænder. Vi har brug for et løfte om, at alle fremtidige medlemmer af Folketinget har erfaringer uden for politik. Om det så er som taxachauffør, højskoleforstander eller topchef. Så kommer de i hvert fald fra den verden, de nu skal regere.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også