Debat
0

Tiden er vokset fra SAS som statsligt selskab

Det er svært at se, at et børsnoteret SAS er værd at investere i. Tiden er kommet til at sætte SAS fri af det statslige ejerskab

Flyselskabet SAS er på kollisionskurs med piloterne. Investorerne er vandbærer, og langsigtet er det svært at se, at et børsnoteret SAS er værd at investere i. Tiden er løbet fra statsligt ejerskab, og politikerne bør sætte SAS fri.

Piloterne hos SAS strejker, og uenigheden om, hvem der har skylden for, at SAS har måttet aflyse tusindvis af flyvninger og efterlade passagerne på jorden, er stor. Piloterne mener, at de bør få del i den fremgang, som tidligere økonomiske afsavn har efterladt. SAS mener omvendt, at der i en presset konkurrencesituation ikke er råd til at have høje og ultimative krav. Og definitionen på, hvornår weekenden starter og slutter, hører fortiden til. En fortid, hvor arbejdsmarkedet var langt mindre bevægeligt, end tilfældet er i dag.

Begge parter kan have en pointe. Uanset hvad lider investorerne. SAS-aktien er altid præget af turbulens, og set over en længere periode er det end ikke umagen værd at købe og holde på SAS. Der er ganske enkelt for mange forhindringer for, at det er en god ide.

De nordiske stater var fra starten med som aktionærer. Den nordiske forbrødring, hvor Norge, Sverige og Danmark tilsammen ejede ca. halvdelen af SAS holdt i en længere årrække. Det var dengang luftfarten ikke var konkurrenceudsat. Her var markedet ikke givet frit, og kunderne betalte meget mere for en billet. Helt på samme måde som det er tilfældet alle andre steder, hvor der ikke er tilstrækkelig konkurrence.

Nye tider banker på. Verden bevæger sig, og det samme gør SAS også. Desværre for SAS er udgangspunktet, at SAS er bagud, og selv om SAS skulle bevæge sig en smule hurtigere end konkurrenterne, er det ikke sikkert, at det er nok.

Kunderne er loyale. Især når der er kamera på. Når det derimod kommer til billetbestilling på internettet, kniber det mere med loyaliteten overfor SAS’ produkt og fortiden. I den virkelige verden vælger kunderne oftest det billigste produkt.

Den norske stat har solgte sine aktier. Tilbage er Sverige og Danmark. Men er det en god ide at sælge ud? Og bør Danmark overveje at kappe linen til SAS?

Det kommer an på. Finansministerens engagement i SAS handler først og fremmest om fremtiden for Københavns Lufthavn og København som en hub. Det gør politisk ingen forskel, om staten skal bruge 250 mio. mere eller mindre om året på at holde sin ejerandel intakt. Det gør fremtiden dog for lufthavnen.

Man kunne få den tanke, at såvel SAS-ledelse som medarbejderne spekulerer i, at staten til sidst vil komme med den store formildende mæglerpung, som bilægger stridigheder og økonomiske sorger. Denne bagstopper skaber dog også en forventning om morale hazard – altså at man tager forretningsrisiko, som andre i sidste ende hæfter for.

Troen på staten som den økonomiske frelser er grundlæggende en usund forretningslogik. I den henseende - og set fra et investorsynspunkt - vil det være en god ide at give SAS fri. Dermed kan medarbejderne og ledelsen ikke spekulere i, at staten/staterne kommer til sidst og redder kastanjerne ud af ilden. Og hvem ved? I dette tilfælde kommer hjælpen måske slet ikke. Det vil nok være det bedste for SAS, hvis man helt fjernede risikoen for, at de uenige parter i fremtiden også vil læne sig op ad staten som redningsmand. Det gør man bedst ved at sætte SAS fri.

BRANCHENYT
Læs også