Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan vil Beredskabsstyrelsen tage imod rumvæsner. Hør efter, topledere

Er mængden af knald i låget konstant i et samfund? Eller udvider den sig hele tiden ligesom universet?

Hvordan håndterer man et møde med væsner fra det ydre rum? Altså rent praktisk.

Hvem skal byde velkommen på Jordens vegne, og hvem skal stå for at kommunikere med de her aliens? Det emne beskæftiger den danske dokumentarfilm ”Besøget” sig med. Instruktøren har bl.a. interviewet – og det er ikke en joke - FN's Kontor for Anliggender vedrørende Det Ydre Rum. Embedsmænd og rumforskere gør sig i knap halvanden time tanker om, hvordan vi får sagt pænt goddag og præsenteret os selv. For aliens.

Emnet er på én gang filosofisk interessant og gakkelak i tredje potens. Sidder der faktisk folk på et kontor i USA, der fra mandag til fredag har rumvagten? Er der en weekendafløser, der møder ind lørdag morgen med en pose donuts i hånden, tænder for radioen i det tyste lokale og løber beredskabet igennem? Én gang til. For at være klar. Hvis nu.

Beredskaber er vigtige, bevares, men kan de også blive absurde? Den dag, der faktisk står et væsen fra en fjern galakse på Jorden, bliver forskernes refleksioner i filmen dybt værdifulde. Så er der en slags køreplan. For eksempel er der et meget overbevisende svar på, hvorfor væsnet i første omgang skal holdes langt væk fra en amerikansk, russisk eller kinesisk statsleder. Men indtil da fremstår projektet som en udstillingsmodel fra Roskilde Kolbøttefabrik.

Jeg har selv skrevet mange beredskaber. Særligt i et job hvor chefen havde ret overskuelig viden om medier og journalister. De var nærmest en slags rumvæsner for ham. Ukendte, sære og uforudsigelige. Da de kunne finde på hvad som helst, måtte der være beredskaber for hvad som helst. Scenarie efter scenarie måtte gennemgås og sættes på skrift med kopi til direktionen. Dog ikke scenarier, der indebar, at direktionen skulle gøre noget anderledes. 

Det kom jeg en gang til at foreslå i et beredskab. Så kom chefen ind på mit kontor med papiret i hånden og forklarede, »at på det punkt gør vi klogest i at holde lav profil«. Naturligvis. Jeg følte mig ret meget som weekendafløseren, der møder ind lørdag morgen med en pose donuts i hånden. Klar til noget, der aldrig kommer til at ske.

Hvor mange beredskaber for håndtering af aliens bliver der mon produceret i danske virksomheder i denne uge? Altså i overført betydning? Hvor mange arbejdstimer bliver der lagt i at analysere scenarier, der ikke fuldstændig kan afvises, men som i enhver praktisk sammenhæng og med den viden, der er til rådighed, må betragtes som meget hypotetiske?

Hvordan forklarer vi de fremmede logikken i, at menneskeheden med stor konsekvens og tilsyneladende uden ledelse modarbejder sin egen langsigtede eksistens på den planet, vi bor på?

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Det ved ingen naturligvis. Men mange kender fænomenet. Store virksomheder og organisationer kan udvikle kulturer, hvor der ikke er nogen top- eller bundgrænse for, hvad der dækkes af. At analysere et meget, meget lidt sandsynligt udfald kan faktisk give status. Her er en medarbejder, der indtænker alle scenarier. Her er en medarbejder, der ikke et sekund stiller spørgsmålstegn ved, at man i denne kultur bestiller analyser og beredskaber, der ind i mellem er lodret spild af tid og penge. Med donutposen ved siden af sig går medarbejderen til opgaven med krum hals. Et beredskab for, at alle organisationens topledere siger op samme dag og bliver krystalhealere? Eller aliens? Så gerne.

”Besøget” er en tankevækkende film. Hvordan forklarer vi en fremmed civilisation, der pludselig banker på døren, hvem vi er? Hvordan forklarer vi de fremmede logikken i, at menneskeheden med stor konsekvens og tilsyneladende uden ledelse modarbejder sin egen langsigtede eksistens på den planet, vi bor på? Det er faktisk et ret godt spørgsmål. Ikke mindst filosofisk. Men så kommer gakkelak-delen: Hvordan lægger vi en god plan for modtagelse af væsner fra det ydre rum?

Jeg har stillet dette spørgsmål til Beredskabsstyrelsen i Birkerød. Har vi en plan? I forhold til aliens? I Danmark? Og nu kommer svaret: Der er ingen plan. Men håb. For manden, jeg blev stillet om til, reagerede ved at få et grineflip i telefonen. Han var helt væk. »Nej«, fik han fremstammet, da han igen kunne tale, »og vi har heller ingen plan i forhold til zombier. Det er vi også blev spurgt om«.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også