Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Efter 150 års dramatiske rutsjeture: GN Store Nord er tæt på at forløse Tietgens storhedsdrøm

Kommentar: Bedre sent end aldrig. GN Store Nord står langt om længe med muligheden for at opfylde sin berømte stifters vision om en innovativ tech-kæmpe i Danmark. Men det kræver en delikat balancegang.

Det er GN Store Nords stærke bestyrelsesformand, 71-årige Per Wold-Olsen, der står som selskabets redningsmand og arkitekt bag de seneste års store værdiskabelse for aktionærerne. 
Foto: Mik Eskestad Foto: Mik Eskestad

Det er nærmest et mirakel, at det danske erhvervsklenodie GN Store Nord i næste uge fejrer sin 150 års fødselsdag. En række eksistentielle kriser kunne nemt have lagt det gamle Tietgen-selskab i graven. Det er for de mindre historieinteresserede nærliggende at udråbe C25-selskabet til en fuldtonet erhvervssucces med en aktuel børsværdi på næsten 50 mia. kr., vækstrater der måles i to cifre og en grundfed indtjening. Men havde det ikke været for et mindre opkøb i 1977, en stædig bestyrelse, der i 1990 overhørte rådet fra landets bedste virksomhedskonsulenter og utilstrækkelige købstilbud på selskabet midt i den store krise i 00’erne, havde der ikke været noget GN Store Nord i dag.

Store Nordiske blev stiftet i 1869 for at drive telegraflinjer til den nye verden i øst. Det viste sig hurtigt at være mere end en almindelig udfordring for et mindre selskab fra et lille land at bide skeer med verdens stormagter og blande sig i driften af så vital infrastruktur som kommunikation i tider med revolutioner i Rusland og Kina, to verdenskrige og den Kolde Krig efterfulgt af Sovjetunionens sammenbrud. Der er derfor intet at sige til, at GN Store Nord - globaliseringen og knopskydningen af nye forretningsområder afstedkom i 1980’erne et navneskift til Great Nordic - gennem tiderne har ledt efter et mere fast ståsted, hvor efterkrigsårene gik med at opbygge en elektronikkoncern, der især ville udnytte sine teknologiske styrker omkring mobil kommunikation. Det var en god idé. Men det lykkedes aldrig for ledelsen at skabe en solid, stabil og lønsom kerneforretning. Tværtimod. ..

BRANCHENYT
Læs også