Debat

Nu går den ikke længere for bankernes gebyrmaskine

Bankerne er begyndt at acceptere de billige, passive investeringsfonde efter fodslæben i årevis

Man skal glæde sig, når folk bliver klogere. Det gælder også, når folk er bankfolk.

Gennem de ti års tid jeg har rådgivet om investeringer, har jeg bemærket et skift i bankbranchen, hvad angår investorvenlige fonde med lave omkostninger. Ikke en revolution, men dog et skift.

I 2010 skrev en stor dansk bank således følgende til en af deres kunder, som også var kunde hos mig:

»iShares Markit iBoxx Corporate Bonds er ikke en almindelig investeringsforening, men et derivat - d.v.s. at man kan geare, lave shortselling og marginforretninger. Produktet er komplekst, og banken (..) har fravalgt at handle ETF'er, da vi på grund af de nye Mifid-regler (EU-lovgivning om rådgivning) skal kunne give kunderne 100% produktforståelse. Så valget af virksomhedsobligationer vil derfor i nedenstående være enkelte obligationer eller via normale investeringsforeninger.«

Herefter fulgte en liste med bankens egne investeringsforeninger, som banken syntes, kunden skulle sætte sine penge i – i stedet for den ovenævnte relativt billige ETF, som jeg havde anbefalet kunden.

Jeg bemærker, at påstanden i mailen indeholdt sludder. Der findes faktisk ETF’er, som bruger gearing, men den nævnte ETF er helt almindelig. Den er ikke gearet og følger et børsindeks.

I dag har piben fået en anden lyd: Jeg er i kontakt med en af bankens andre kunder og har konstateret, at kunden i sit investeringsdepot har en ETF liggende. Endda en fra iShares med virksomhedsobligationer, som minder om den, jeg anbefalede i 2010. Derudover står banken nu bag en investeringsløsning til kunder, som vil investere på egen hånd: Darwin, hedder den.

Her er, hvad banken selv forklarer: »Der investeres udelukkende i likvide og let omsættelige værdipapirer, der kaldes Exchange Traded Funds (ETF’er), som udbydes af en række globale virksomheder.«

Aha. Nu er ETF’er altså ikke længere derivater med gearing, som det er alt for farligt for private at lege med. Nej, det er tværtimod »likvide og let omsættelige værdipapirer«.

Udviklingen er den samme andre steder. Flere banker, som før afviste kunders ønske om at købe ETF’er, er nu begyndt at markedsføre deres egne indeksfonde – altså en slags mini-ETF’er. Fint nok, men omkostningerne er naturligvis tårnhøje i forhold til de rigtige ETF’er.

Jeg tager udviklingen som udtryk for, at markedet virker: Danskerne har fået øjnene op for ETF’er. Og bankerne prøver nu at holde på dem med deres egne løsninger – som bare er hundedyre i forhold til den ægte vare. Nu går den ikke længere. Bankerne ønsker ETF’erne og indeksfondene ud på en øde ø. For hvis kunderne investerer i ETF’er i stedet for bankernes sædvanlige investeringsforeninger, beholder kunderne meget mere af afkastet, og bankerne går glip af profit.

Men bankerne og resten af formueplejebranchen kan ikke længere vende ETF’erne ryggen. Danskerne vil have dem, så nu er det kommet på hylderne. I første omgang på øverste hylde i baglokalet i håb om, at kunderne ikke opdager dem. Går den, så går den. Så længe det nu varer.

BRANCHENYT
Læs også