Debat
0

ATP praler om grønne ambitioner, mens de modarbejder klimaaftalen fra Paris

I Københavns Lufthavne, hvor ATP er storaktionær, vil man udvide kapaciteten 50 procent og sikre hele 40 millioner årlige passagerer. Det er direkte i modstrid med ambitionerne fra Parisaftalen, skriver cand. merc. Lea Dall Zilmer.

Foto: Mads Claus Rasmussen

På Finans forleden kunne vi igen læse om, hvordan ATP arbejder med vores pensionsmilliarders grønne omstilling, og hvordan klimaindsatsen gennemsyrer alt: »I alle dele af ATP rykker klima ind i investeringsbeslutningerne, og hos Ulrik Dan Weuder [ATP’s investeringschef] er det blevet en grundlæggende præmis. Alle selskaber, som modarbejder den internationale klimaaftale fra Paris er sorteret fra på forhånd, og alle gennemførte investeringer bliver placeret i en af tre kategorier i forhold til den grønne omstilling.«

Men i Københavns Lufthavn, hvor ATP er storaktionær, planlægger man en udvidelse, som skal øge det nuværende passagertal med 50 procent og sikre hele 40 millioner årlige passagerer og på sigt 60 millioner. Hvis udvidelsen gennemføres, vil det være i direkte modstrid med ambitionerne i Paris-aftalen. Hvis vi skal bevare et stabilt klima, skal vi udfase vores drivhusgasudledninger. Det første skridt er at stoppe de udledninger, der bliver ved med at stige. Det er brandmandens lov: man skal først stoppe skadens udbredelse.

Flybranchen er den sektor med de hurtigst stigende drivhusgasudledninger, både i Danmark og i verden samlet set. Flyvningens drivhusgasudledninger i Danmark er steget over 80 pct. siden 1980 ifølge Energistyrelsens energistatistik. Alene sidste år steg udledningerne fire pct. Danmark er allerede et af de lande, hvor der flyves mest og flybranchens egen klimaplan, der blev offentliggjort i februar, leverer langt fra en reel begrænsning af flyenes stigende klimabelastning.

I andre store nyhedsmedier har vi da også kunne læse det allerede kendte. At flyselskabernes indsatser omkring klimakompensation i bedste fald er tvivlsomme og i værste fald kan betegnes som Green Washing. Dette er noget som bl.a. tænketanken Concito er fremlagt dokumentation for af flere omgange.

Ud over skovbrug som kompensation er også omstillingen til flydende biobrændsler problematisk, da det meste af det biobrændsel, der sælges i dag, har en væsentlig klimabelastning.

Fremtiden kan ikke være flere fly, men færre. Det ændrer sig ikke af, at flyene kan flyve længere på literen, at marginaludvidelsen af passagerer i større fly overstiger marginalforøgelsen af problematiske udledninger, biobrændsler og andre i øvrigt gode tiltag.

Jeg er ikke ude på at lukke Københavns Lufthavn, og jeg har stor sympati for ATP’s vilje til at påvirke de selskaber, som pensionskassen vælger at gå ind i. Men ATP må sætte handling efter ord og få stoppet forberedelserne til udvidelsen. For klimaets skyld, men også for forrentningen. For der er vel en betydelig investeringsrisiko at udvide pladsen, der forudsætter øget flytrafik, når væksten i antal afgange allerede er stagneret i andre lande fx Sverige.

Af Lea Dall Zilmer, cand.merc. og leder.

BRANCHENYT
Læs også