Debat
0

Køber du bil i Danmark, er din timeløn kun 40 kr.

Udtrykket "lavere skatter" er efterhånden blevet noget negativt, næsten uanset partifarve.

Mens du slikker sol og nyder driverlivet, kan du læne dig tilbage i strandstolen og glæde dig over, at du ikke brænder din kostbare tid af til 40 kr. i timen. Det ville nemlig være din timeløn, hvis du ellers havde tænkt dig at købe en ny bil.

Højere skatter har i mange år været sød musik i ørerne for de fleste af vores politikere. Udtrykket ”lavere skatter” er efterhånden blevet noget negativt, næsten uanset partifarve. Men skatterne påvirker vores adfærd: Jo højere skatter, desto mindre vil folk arbejde, og desto færre penge har de at købe for.

De fleste anerkender nok, at hvis skatten var 100 pct., så ville de færreste arbejde (frivilligt), og dermed ville der kun komme ganske få penge i statskassen. Hvis skatten omvendt var 0 pct., ville staten ikke få en krone ind, mens langt de fleste gladeligt ville arbejde (mere).

Det er indlysende, men alt for ofte modarbejder ens politiske ståsted denne simple logik. Helt lavpraktisk skal man finde ligevægten – nemlig ved at studere Laffer-kurven, som viser den skattesats, der genererer de maksimale indtægter til staten. Dette optimum har både politikere og vælgere imidlertid enormt svært ved at finde eller intet oprigtigt ønske om at lede efter.

Hvad angår bilregistreringsskatten (der jo egentlig ikke er en afgift, men en regulær skat på din indkomst), vil jeg nu helt bevidst ødelægge lidt af din feriestemning med en sørgelig sandhed, som kun de færreste har turdet udregne: Nemlig hvor lav din timeløn egentlig er, når du køber bil for dine penge.

Hvis du f.eks. ønsker en miljøvenlig Volvo, som i Sverige koster ca. 200.000 kr., skal du i Danmark aflevere hele 425.000 kr.

Lad os for nemheds skyld sige, at din indkomstskat er 50 pct. og din månedsløn 30.000 kr. Det betyder, at du skal arbejde i ca. 30 måneder og tjene 850.000 kr. før skat, før du kan købe Volvoen. Det svarer til, at din timeløn er 40 kr.

Regnestykket
  • En bil koster uden skat 185.000 kr.
  • I Danmark koster denne bil 427.000 kr.
  • Hvis vi antager, at du betaler 50 pct. i skat, så skal du altså have 854.000 kr. ud.
  • Du tjener 30.000 kr. før skat og dermed skal man arbejde ca. 30 måneder. Eller svarende til 4800 timer.
  • 185.000 kr. divideret med 4800 timer giver 38 kr. i timen.

Sortner det for dine øjne? Beklager, men det er altså sandheden. Det er ikke kun i tredjeverdenslande, at timelønnen er lav, det er den også i Danmark – her, hvor vi er blevet bildt ind, at vi har det så godt.

Konsekvensen af de ekstreme bilskatter så vi f.eks. i 2016, da det politiske flertal hævede skatten på elbiler. Salget fladede ud, ligesom når man laver en vaskeægte maveplasker fra tremetervippen. Fra ca. 4.000 solgte elbiler i 2015 faldt salget til ca. 1.000 i 2016.

En mængde mennesker, som ellers havde investeret i grønne transportmidler, var pludselig ikke så miljøfanatiske længere. Er der efterhånden ingen folketingspolitikere, der kan se problemet?

Hvis du sidder fortvivlet i sommervarmen og undrer dig over, hvorfor der kun er råd til billige drinks, et hotel med dårlige ratings og stort set intet til overs til fornøjelser, er svaret simpelt: Den danske stat har taget røven på dig, så du må nøjes med en udsultet sommerferie og en langt mindre trafiksikker bil at vende hjem til.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også